nb_u12 Yeti

Uusi tutkimus ottaa lumimiehen hengiltä

Viime vuonna geenitutkijat löysivät todisteita siitä, että jeti eli lumimies on todellisuudessa tuntematon karhulaji, joka elää Himalajan vuorilla. Nyt tutkijat kumoavat tämänkin oletuksen: dna-näytteet ovat peräisin tavallisesta karhusta.

torstai 19. maaliskuuta 2015 teksti Malene Breusch Hansen

Viime vuonna uutinen, jonka mukaan jeti eli tarunhohtoinen lumimies onkin ennen tuntematon karhulaji, herätti suurta huomiota.

Bryan Sykes Oxfordin yliopistosta oli analysoinut karvoja, jotka tiettävästi olivat peräisin taruhirviöstä. Hänen mukaansa näytteiden dna oli täsmälleen samanlaista kuin dna, joka löydettin 40?000 vuotta vanhasta jääkarhun leukaluusta.

Tuloksen perusteella hän uskoi, että Himalajan vuorilla elää outo karhun ja jääkarhun risteymä, joka on synnyttänyt tarinoita isokokoisesta karvaisesta hirviöstä.

Nyt Washingtonissa sijaitsevan Smithsonian-instituutin tutkijat ovat käyneet Sykesin tutkimuksen huolellisesti läpi ja ilmoittavat yllättäen, että analysoidut karvat ovat peräisin aivan tavallisesta karhusta.

Himalajalla elävä ruskea karhu sopii hyvin tarinoiden kuvauksiin lumimiehestä, koska taruhirviönkin kerrotaan kykenevän kävelemään pystyasennossa takajalkojensa varassa.