© SHUTTERSTOCK

Joulumyytti: Oliko Betlehemin tähti oikea tähti?

Raamatun mukaan kolme tietäjää näki suuren tähden loistavan Jeesuksen seimen yllä Betlehemissä. Voidaanko ilmiö selittää tieteellisesti?

tiistai 5. joulukuuta 2017 teksti AF Therese Boisen Haas

”–– ja katso, tähti, jonka he olivat itäisillä mailla nähneet, kulki heidän edellään, kunnes se tuli sen paikan päälle, jossa lapsi oli, ja pysähtyi siihen.”

Näin Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Betlehemin tähdestä, joka johdatti itämaan tietäjät Jeesuksen luo.

Joulun tähti oli näköharhaa

Nykytähtitieteilijät eivät usko, että Betlehemin yllä loisti tähti, vaan he uskovat kertomuksen perustuvan näköharhaan.

Jeesuksen syntymän aikoihin taivaalla oli nähtävissä monia poikkeuksellisia ilmiöitä, kuten useita Maan läheltä kulkeneita kirkkaita komeettoja sekä Jupiterin ja Saturnuksen harvinaisia kohtaamisia eli konjunktioita.

Anna joululahja, joka menee suoraan aivoihin – Tieteen Kuvalehden lahjakortti.

Betlehemin tähti on saattanut tutkijoiden mukaan olla myös räjähtänyt kaukainen tähti eli supernova, vaikka se onkin vähiten todennäköinen selitys taivaalla näkyneelle oudolle ja poikkeuksellisen kirkkaalle valoilmiölle.

Betlehemin tähti saattoi olla supernova

Useat taivaan ilmiöt saattavat selittää Raamatun kertomuksen Betlehemin yllä loistaneesta tähdestä. Tähtitieteilijöillä on kolme keskenään kilpailevaa tieteellistä teoriaa poikkeuksellisesta tähdeltä näyttäneestä valosta.

Komeetta

Komeetat eli pyrstötähdet ovat tiivistyneestä tomusta ja jäästä koostuvia taivaankappaleita.

Ne kiertävät Aurinkoa säännöllistä rataa pitkin ja näkyvät Maahan, kun Auringon valo heijastuu niiden perään kertyneestä tomu-, kaasu- ja jääpyrstöstä eli komasta.

Kiinalaiset tähtitieteilijät havaitsivat vuonna 5 eaa. useita komeettoja, jotka voivat selittää Raamatun kertomuksen Betlehemin tähdestä.

LÄHDE LÖYTÖRETKELLE UNIVERSUMIIN tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Konjunktio

Konjunktio eli planeettojen kohtaaminen on useimpien tähtitieteilijöiden mielestä todennäköisin selitys Betlehemin yllä loistaneelle ”tähdelle”.

Konjunktio on optinen ilmiö, joka syntyy, kun kahden planeetan radat risteävät niin, että planeetat näyttävät Maasta katsottuna sulautuvan yhdeksi kirkkaaksi ”tähdeksi”.

Vuonna 7 eaa. tapahtui kolme Jupiterin ja Saturnuksen konjunktiota.

Supernova

Supernova tarkoittaa tähden räjähdystä.

Jeesuksen syntymän ajalta ei ole tiedossa supernovia, mutta tähtitieteilijät pitävät silti mahdollisena, että Betlehemin tähti oli supernova.

LÄHDE LÖYTÖRETKELLE UNIVERSUMIIN tilaamalla Tieteen Kuvalehti