Miesten kimppahali

Kosketa ystävää ja pysy terveenä

Ystävät ovat tärkeitä. Tuoreen tutkimuksen mukaan ystävien halailu ja rutistelu voi edistää terveyttä.

torstai 10. maaliskuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Halaatko hyviä ystäviäsi?

Suurin osa naisista varmaankin vastaa kyllä, sillä naisille ystävien halaaminen on luonnollisempaa kuin miehille.

Ehkä juuri siksi Kalifornian yliopiston tutkijat ovat paneutuneet fyysiseen kontaktiin miesten välisissä ystävyyssuhteissa.

Uusi tutkimus osoittaa, että miesten ystävyyssuhteilla on positiivinen vaikutus, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa muun muassa sotilaiden trauman jälkeisen stressihäiriön hoidossa.

Tutkimuksessa todettiin, että koirashiirten välinen ei-seksuaalinen fyysinen kontakti laukaisi hiirten aivoissa kemiallisen pommituksen, jolla oli yksinomaan terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Miehet, joilla on ystäviä, ovat terveitä

Koirashiirten välinen ystävyys – jota tutkijat vertaavat miesten väliseen ystävyyteen – laukaisi hiirten aivojen hypotalamuksessa onnellisuuteen liittyvän oksitosiini-hormonin tuotannon.

Oksitosiinia on naisilla enemmän kuin miehillä, mutta jos miehillä on läheisiä ystävyyssuhteita, heidän aivonsa tuottavat oksitosiinia enemmän kuin sellaisten miesten, joilla ei ole ystäviä. Kasvanut vain oksitosiini tukee lisää näiden miesten sosiaalisuutta.

Ja kun miehet viettävät aikaa miespuolisten ystäviensä seurassa, he alkavat sietää paremmin stressiä. Ystävyyssuhteilla on myös todettu olevan terveyttä edistäviä ja elämää pidentäviä vaikutuksia.

Ystävät ovat yhtä hyviä kuin rakkaat

Ystävyyteen liittyvä fyysinen kosketus voi myös auttaa esimerkiksi traumaperäisen stressihäiriön (PTSD) hoidossa, sillä siitä kärsivillä oksitosiinitaso on normaalia alhaisempi.

Tutkimusryhmä arveleekin, että traumaperäisestä stressihäiriöstä kärsivät saattaisivat hyötyä oksitosiini-nenäsuihkeista.

Keinotekoinen oksitosiinitason nostaminen voi johtaa siihen, että potilaat etsivät entistä enemmän sosiaalisia kontakteja, mikä puolestaan nostaa luonnollista oksitosiinitasoa.