Valvova katse lisää maksuvalmiutta

tiistai 1. syyskuuta 2009

Brittiläisen Newcastlen yliopiston henkilökunnan kahvikassa moninkertaistui, kun sitä vahtimaan pantiin kuva ihmisen kasvoista. Psykologian laitoksen tutkijoiden tekemässä kokeessa 48 työntekijän kahvihuoneen hinnaston päälle pantiin vuoroviikkoina ihmisen kasvoja tai kukkia esittävä kuva. Samalla seurattiin, paljonko itsepalveluperiaatteella toimivaan kassaan tuli rahaa ja miten paljon juomia kului. Kun seinällä oli ihmiskasvojen kuva, rahaa tuli keskimäärin 2,76 kertaa niin paljon kuin silloin, kun seinällä oli kukkajuliste. Koetta johtanut Melissa Bateson uskoo, että tulos selittyy ihmisen tiedostamattomasta reaktiosta muiden ihmisten katseeseen.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: