Roskaruokaa kerran viikossa

Viikonlopun roskaruoka turmelee terveen arjen hyödyt

Säännöllinen liikunta ja huipputerveelliset ruokailutottumuksetkaan eivät auta kumoamaan negatiivisia terveysvaikutuksia, joita viikonloppuna hotkaistu roskaruoka aiheuttaa.

perjantai 29. tammikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Olet syönyt terveellisesti viisi päivää ja käynyt useita kertoja liikkumassa. Nyt on lauantai, sinulla on krapula, ja mielessäsi pyörii vain roskaruoka. Lankeatko hampurilaiseen?

Roskaruoka ei kuitenkaan ole se keino, jolla krapulassa kannattaa itseään lääkitä tai muuten palkita viikonloppuna. Tämän osoittaa uusi tutkimus, jonka tulokset julkaistiin hiljattain Molecular Nutrition and Food Research -aikakauslehdessä.

Australialaisen Uuden-Etelä-Walesin yliopiston tutkijat osoittivat tutkimuksessa, että niin sanottu jojo-syöminen, jossa arkisin syödään terveellisesti ja viikonloppuisin epäterveellisesti, vaikuttaa haitallisesti suoliston mikrobiomiin.

Roskaruoka vaikuttaa aineenvaihduntaan

Suoliston mikrobiomia kutsutaan myös suolistoflooraksi. Siihen kuuluvat kaikki maha-suolikanavassa elävät noin 100 biljoonaa pieneliötä, muun muassa alkueliöt, bakteerit ja sienet.

Suolistoflooralla voi olla hyödyllinen vaikutus aineenvaihduntaan, ravitsemukseen ja immuunijärjestelmään. Toisaalta sillä voi olla myös osuutensa sairauksissa, kuten suolistotulehduksissa ja liikalihavuudessa.

Roskaruoka vahingoittaa suolistoa

Tutkimus tehtiin rotilla, jotka oli jaettu kolmeen ryhmään. Yksi ryhmistä söi vain terveellistä ravintoa, toinen roskaruokaa, kuten leivonnaisia, uppopaistettua ruokaa ja sipsejä, ja kolmannella oli neljänä päivänä viikossa ruokalistalla terveellistä purtavaa ja kolmena roskaruokaa.

16 viikon jälkeen sekaruokavaliolla olleet rotat olivat 18 prosenttia painavampia kuin "tervehenkiset" rotat.

Kun tutkijat analysoivat kunkin rottaryhmän suolistofloorat, tulos oli hyvin mielenkiintoinen. Niissä ei juurikaan ollut eroa vain roskaruokaa syöneiden ja vuorotellen terveellistä ravintoa ja roskaruokaa syöneiden välillä.