Parsa lautanen

Tieteen 7 tapaa pysyä solakkana

Yksikään laihdutuskuuri ei ole dokumentoidusti johtanut pysyviin tuloksiin, ja monet kuureista ovat suorastaan epäterveellisiä. Kuuntele tieteen ääntä ja käytä hyväksesi seitsemän konstia, joiden avulla vartalosi hoikistuu ja elät terveellisesti.

perjantai 12. helmikuuta 2016 teksti Jakob Priess

Paleodieetti, 5:2-kuuri, Atkins ja LCHF – yksi laihdutuskuuri toisensa jälkeen houkuttelee mielikuvalla litteästä vatsasta ja hoikasta vyötäröstä ja kuvilla, joita on käsitelty roimalla kädellä.

Totuus on kuitenkin se, että muutama viikko laihdutuskuurin jälkeen tuloksista kiinni pitäminen on erittäin vaikeaa, ja vain harvat kuurien avulla laihduttaneista saavuttavat pysyviä tuloksia.

Sinun kannattaa unohtaa ajatukset laihdutuskuureista ja ottaa niiden sijaan ohjenuoraksesi tieteen 7 neuvoa, jotka ohjaavat sinut terveelliseen elämään varmemmin kuin laihdutusfirmojen ihmedieetit.

1. Syö sellaista ruokaa, josta pidät

Neuvo saattaa kuulostaa kummalliselta, sillä sinulla on luultavasti kaikkien muiden tavoin tapana syödä hieman liian paljon ruokaa, josta pidät. Juuri siinä onkin koko jutun juju.

On tärkeää syödä terveellisesti, mutta sinun täytyy myös pitää siitä, mitä suuhusi työnnät. Muuten on vaarana retkahdus nopeasti takaisin huonoihin ravintotottumuksiin, todettiin yhdysvaltalaisessa Brown Medical Schoolin tutkimuksessa.

”Jos valitset ruokavalion, jonka ruoka-aineista et pidä, epäonnistut melko varmasti”, selittää New Yorkin yliopiston ravitsemustieteen professori Lisa Sasson Business Insider -julkaisulle.

2. Tarkkaile annosten kokoa

Laihtuminen ja syömistapojen muuttaminen on ennen kaikkea psykologinen prosessi. Tutkimuksissa on saatu selville, että koehenkilöt aina laihtuvat valvotuissa olosuhteissa olipa heidän ruokavalionsa tarkoitettu laihduttavaksi tai ei.

Ensimmäinen asia, joka menee pieleen siinä vaiheessa, kun koehenkilöt eivät enää ole valvonnassa, on se, että he alkavat itse muokata ruokavaliotaan.

Ensiksi he suurentavat annoksia, ja jopa kaikkein terveellisin dieetti menettää tehoaan, jos ruokaa syödään kaksi kertaa niin paljon kuin on tarkoitus.

3. Tarvitset kuituja ja proteiineja

Sund mad

Yksi avain terveelliseen ruokavalioon – ja myös laihduttavaan ruokavalioon – on kylläisyyden tunne.

Paljon kuituja ja proteiineja sisältävä ravinto antaa kylläisen tunteen, kun taas prosessoidut ruoka-aineet, joissa on vähän kuituja, kuten pikkuleivät ja sipsit, eivät sitä tee.

Sussexin yliopiston tutkijat ovat tutkineet useita laihdutuskokeita ja todenneet, että paljon proteiinia ja kuituja sisältävä ruokavalio ehkäisee ylensyöntiä. Kannattaa siis syödä muun muassa linssejä, papuja, herneitä, kvinoaa, täysjyvätuotteita ja vihanneksia – sekä runsaasti kalaa ja siipikarjan lihaa.

4. Juo paljon vettä

Tuoremehu, mehu ja limsa sisältävät paljon energiaa, josta ei tule kylläiseksi, ja se kasvattaa nautittua kokonaisenergiamäärää huimasti.

Yhdysvaltalainen tutkimus vuodelta 2007, johon osallistui 173 liikapainoista naista, osoitti, että kun sokeripitoiset juomat korvattiin vesijohtovedellä, naisten paino aleni huomattavasti ja he pystyivät myös pitämään painonsa pienemmissä lukemissa – huolimatta siitä, millainen naisten muu ruokavalio oli.

Tutkimustulokset osoittavat myös, että jos henkilö juo puoli litraa vettä puoli tuntia ennen jokaista ateriaa, hän laihtuu selvästi nopeammin.

5. Muista nukkua riittävästi

Sovende kvinde

New Yorkissa toimivan Columbian yliopiston unitutkijat tekivät vuonna 2012 kokeen, jossa 25 normaalipainoisen miehen ja naisen aivot magneettikuvattiin samalla, kun heille näytettiin kuvia roskaruuasta.

Tulokset osoittivat selvästi, että kun koehenkilöt olivat levänneitä – koe tehtiin sellaisen viikon jälkeen, kun koehenkilöt olivat nukkuneet 9 tuntia joka yö – heidän aivojensa mielihyvä- ja palkitsemiskeskus reagoi vain heikosti rasvaisen ruuan kuviin.

Kun koe toistettiin sellaisen viikon jälkeen, kun koehenkilöt olivat nukkuneet vain 4 tunnin yöunia, mielihyvä- ja palkitsemiskeskuksen toiminta kiihtyi selvästi, kun henkilöille näytettiin samoja roskaruokakuvia.

Aivot reagoivat yksinkertaisesti positiivisemmin rasvaiseen ja epäterveelliseen ruokaan silloin, kun elimistö kärsii univajeesta. Kunnon yöunet ovat siis olennaiset terveellisessä ja hoikistavassa elämäntavassa.

6. Syö aamiaista

Sanotaan, että aamiainen on päivän tärkein ateria, ja siinä on todellakin perää.

Monissa tieteellisissä tutkimuksissa on osoitettu suora yhteys aamiaisen syömisen ja aineenvaihdunnan tehostumisen välillä. Se myös näyttää parantavan elimistön kykyä saada ravinnosta energiaa.

Viime vuoden maaliskuussa Obesity-aikakauslehdessä julkaistu tieteellinen tutkimus osoitti, että tehokas aineenvaihdunta ei kuitenkaan yksinään riitä.

Tutkimuksessa selvisi, että vaikka henkilön aineenvaihdunta toimisikin tehokkaasti, paljon tyydyttyneitä rasvoja sisältävä ravinto voi johtaa siihen, että lihassolut menettävät osan kyvystään polttaa sokereita, jolloin ne varastoituvat elimistöön.

7. Älä näe nälkää

Pige med tom tallerken

Jos näet nälkää, koska haluat laihtua, huomaat pian, että seurauksena onkin päinvastainen reaktio.

Toisen maailmansodan lopulla Minnesotan yliopiston tutkijat suorittivat sittemmin legendaariseksi nousseen nälkäkokeen, jota kuvataan New York Times -lehdessä.

Tutkijat antoivat 36 vapaaehtoisen miehen nähdä nälkää 24 viikkoa niin, että kukin sai vain 1 600 kilokaloria vuorokaudessa – 500–1 500 kilokaloria (fyysisestä aktiivisuudesta riippuen) vähemmän kuin heidän elimistönsä normaalisti tarvitsi normaalipainon ylläpitämiseksi.

Ensimmäisten 12 viikon aikana miehet laihtuivat keskimäärin 450 grammaa viikossa, kun taas viimeisen 12 viikon aikana heidän painonsa tippui vain 110 grammaa viikossa.

Samanaikaisesti suurin osa 36 koehenkilöstä tunsi ajattelevansa ruokaa koko ajan. Monilta lähti hiuksia, ja jotkut havaitsivat jopa, että pienten haavojen paraneminen hidastui.

Kun koehenkilöt saivat jälleen luvan syödä vapaasti, he suorastaan sekosivat. Ja kun 20 viikon kuluttua kaikki 36 koehenkilöä tutkittiin uudelleen, tulos oli hämmästyttävä.

Miehillä oli alle viisi kuukautta kokeen loppumisen jälkeen keskimäärin 50 prosenttia ENEMMÄN rasvaa elimistössään, kuin heillä oli ollut ennen kokeen alkua.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: