NB u01 BH

Tiedeuutisia lyhyesti - viikko 1

Älyrintsikat treenikaveriksi · Nyt 3D-tulostetaan avaruusalus · Lepakko tartuttaa Afrikassa · Linnunradan naapurissa röyhtäilee musta aukko · Musiikkia sikiölle tamponilla

torstai 7. tammikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Älyrintsikat tukevat naisten treenausta

Uudenlaiset urheilurintaliivit eivät ainostaan tue rintoja liikunnan aikana, vaan ne myös analysoivat elimistön toimintoja. OMbra-rintaliivit mittaavat sykkeen, juostun matkan, hapenkulutuksen ja poltetut kalorit. Tämä puettavan tekniikan sovellus neuvoo myös, miten suoritusta voi parantaa. Lähde: OMsignal

Avaruusalus saa 3D-tulostettuja osia

Avaruusaluksissa käytetään usein keraamisia materiaaleja, sillä ne ovat kestäviä, kevyitä ja sietävät hyvin lämpöä. Nyt Malibussa Yhdysvalloissa sijaitsevan HRL Laboratories -laitoksen tutkijat ovat kehittäneet keraamisia levyjä tuottavan 3D-tulostimen. Sillä tehdyt levyt eivät repeile ja kestävät 1 700-asteen lämmön. Suunnitelmien mukaan tulostettuja levyjä aiotaan käyttää avaruusaluksissa. Lähde: Science

Lepakot tartuttavat eniten Afrikassa

Maailman ainoan lentävän nisäkkään, lepakon, arvellaan tartuttaneen ihmiseen muun muassa vaarallisen ebolan. Nyt brittitutkijat ovat laatineet kartan, joka raportoitujen tapausten perusteella näyttää, miten suuri riski eri alueilla elävillä ihmisillä on saada jokin tauti lepakon välityksellä. Kartta paljastaa, että tartuntavaara on suurin Länsi-Afrikassa, Etelä-Saharassa ja Kaakkois-Aasiassa. Lähde: The American Naturalist

Linnunradan naapuri on röyhtäilevä musta aukko

Naapurigalaksissa 26 miljoonan valovuoden päässä Maasta valtava musta aukko on röyhtäissyt nieltyään suuren määrän ainetta. Tutkijat havaitsivat röyhtäisyn Nasan Chandra-röntgenteleskoopilla. Ilmiön uskotaan auttavan selvittämään, miten nuori maailmankaikkeus muotoutui. Lähde: Astrophysical Journal

Soita musiikkia sikiölle rytmitamponilla

Jo 16-viikkoiset sikiöt voivat kuulla musiikkia kohdussa. Nyt espanjalainen tutkijaryhmä on kehittänyt Babypodin, joka soittaa sikiölle musiikkia. Soittimeen kuuluu pieni silikonikaiutin, jonka nainen laittaa tamponissa emättimeensä. Tutkijat sanovat, että soitin stimuloi sikiön aivorungon hermosoluja. Lähde: Babypod.net