nb_u47 Kiss

Suukossa siirtyy 80 miljoonaa bakteeria

Kun sinun ja rakkaasi huulet kohtaavat, vaihdatte herkän hetken aikana paljon muutakin kuin vain rakastavia katseita ja lämpimiä tunteita. Tuoreen tutkimuksen mukaan suudelman aikana jopa 80 miljoonaa bakteeria siirtyy ihmisestä toiseen.

torstai 20. marraskuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Amsterdamin eläintarhassa sijaitsee Micropia-mikrobimuseo. Siellä vieraat saivat äskettäin kokea, miltä tuntuu jakaa oma intiimi hetki uteliaiden tutkijoiden kanssa.

Alankomaalaisen TNO-tutkimuslaitoksen tutkijat tekivät nimittäin kenttäkokeita, joilla haluttiin selvittää, montako bakteeria hyppää yksilöstä toiseen yhden suudelman aikana. Tutkijat valitsivat 21 paria, jotka saivat suudella tieteen tähden.

80 miljoonaa bakteeria siirtyy kymmenessä sekunnissa

Tutkijat ottivat koehenkilöiltä sylkinäytteitä sekä ennen että jälkeen suudelman, jonka kesto oli rajattu kymmeneen sekuntiin. Tulosten mukaan suukon aikana kulkeutui henkilöltä toiselle 80 miljoonaa bakteeria.

Aivan aiempien tutkimusten mukaisesti tässäkin todettiin, että pitkän aikaa yhdessä olleella parilla on sama bakteerikanta, kun taas toisiaan suutelevilla ventovierailla on suussaan täysin erilaisia bakteereja.

Miehet liioittelevat suukkojen määrää

Tutkijat, joiden saamat tulokset julkistettiin Microbiome-lehdessä, kysyivät koehenkilöiltä myös, miten usein nämä normaalisti suutelivat päivän aikana.

Miehet vastasivat suudelmia olevan kymmenen päivässä, kun taas naiset ilmoittivat suikkaavansa suuta vain viisi kertaa päivässä.