Sugar pile

Rasvamaksa kahdeksassa viikossa

torstai 5. heinäkuuta 2012 teksti Gorm Palmgren

Rottien maksa joutui lujille, kun niille tarjottiin kahdeksan viikon ajan juotavaksi vain sokerivettä. Maksasolut rasvoittuivat samaan tapaan kuin alkoholisteilla.

Ina Bergheim tutki vuonna 2011 Hohenheimin yliopistossa Stuttgartissa Saksassa hedelmäsokerin vaikutusta rottien maksaan. Eläimille annettiin kahdeksan viikon ajan niin paljon puhdasta vettä vai väkevää hedelmäsokeriliuosta kuin ne halusivat. Sitten niille tehtiin ruumiinavaus.

Hedelmäsokeri sai rottien maksaan varastoitumaan kuusi kertaa niin paljon rasvaa kuin normaalisti. Makea juoma oli aiheut tanut tulehduksen, joka oli tuonut maksaan runsaasti immuunijärjestelmän niin sanottuja luonnollisia tappajasoluja. Lisäksi hedelmäsokerilla oli yksi vieläkin vakavampi terveydellinen vaikutus: se sai elimistössä muodostumaan haitallisia vapaita radikaaleja, jotka pilkkovat solujen proteiineja ja dna:ta. Tämä kuormittaa maksaa ja voi johtaa maksakirroosiin.

Hedelmäsokerin vaikutusta soluihin on tutkittu vuonna 2011. Tuolloin ukrainalainen tutkija kasvatti hiivasoluja hedelmä- ja rypälesokeriliuoksissa ja rekisteröi, miten solut kasvoivat ja kehittyivät kolmen viikon aikana. Tuloksista selvisi, että hedelmäsokeri sai solut vanhenemaan kaksi kertaa niin nopeasti kuin rypälesokeri. Hedelmäsokerilla eläneiden solujen proteiinit vaurioituivat, ja niiden jakaantumiskyky heikkeni ja aineenvaihdunta hidastui.