Pastasalaatti close

Onko pasta terveellisempää kylmänä?

Kylmä pasta ei ehkä kaunista, mutta siitä voi olla yllättäviä hyötyjä esimerkiksi painonhallinnassa.

perjantai 26. helmikuuta 2016 teksti Anders Ejbye-Ernst

Pastan, perunan ja viljatuotteiden sisältämä tärkkelys pilkkoutuu elimistössä nopeasti sokereiksi, jotka imeytyvät verenkiertoon ja varastoituvat energianlähteeksi.

Jos energiaa saadaan enemmän kuin kulutetaan, se voi alkaa näkyä ennen pitkää vyötäröllä ja lisätä muun muassa kakkostyypin diabeteksen riskiä.

Tärkkelyksen pilkkoutumiseen voi kuitenkin vaikuttaa eräällä helpolla konstilla: jäähdytä ruoka valmistuksen jälkeen.

Tärkkelyksestä hyviksi rasvahapoiksi

Kun esimerkiksi peruna ja pasta jäähtyvät, niiden sisältämän tärkkelyksen rakenne muuttuu ja niistä tulee niin sanottua resistenttiä tärkkelystä, joka ei pilkkoudu ohutsuolessa sokereiksi kuin tavallinen tärkkelys vaan toimiikin suolistossa ravintokuidun tapaan.

Resistentti tärkkelys ei siis imeydy ohutsuolessa vaan kulkee paksusuoleen, jossa se käy eli fermentoituu suolistobakteerien toiminnan ansiosta.

Tämä lisää mm. suoliston hyvinvointia tukevien lyhytketjuisten rasvahappojen muodostumista.

Resistentti tärkkelys edistää myös ravintokuitujen tapaan suolen toimintaa.

Ehkäisee tyypin 2 diabetesta

Jäähdyttäminen laskee myös esimerkiksi pastan ja perunan glykeemistä indeksiä (GI), joka kuvaa hiilihydraatin verensokeria nostavaa vaikutusta.

Mitä matalampi GI-arvo, sitä hitaammin hiilihydraatti imeytyy ja sitä maltillisemmin se nostaa verensokeria.

Korkean GI:n ruokien napsiminen pitkin päivää voi sen sijaan aiheuttaa verensokerin heilahteluja ja näin lisätä ylipainon riskiä, kun verensokerin nopeaa nousua seuraava romahdus tekee olon väsyneeksi ja nälkäiseksi, jolloin tulee helposti tartuttua jälleen verensokeria nopeasti nostaviin sokeripommeihin.

Ruokavalio, joka sisältää vähän ravintokuitua mutta runsaasti verensokeria voimakkaasti lisääviä korkean GI:n ruokia, on myös kakkostyypin diabeteksen riskitekijä.

Vähemmän energiaa jäähdytyksen jälkeen

Coolimmat hiilarit voivat olla hyödyksi myös painonhallinnassa.

Esimerkiksi perunan ystävä voi säästää viisi prosenttia energiansaannissa, kun nauttii potut vasta viileämpinä: 250 gramman annoksesta, mikä vastaa noin neljää perunaa, voi nipistää noin 20 kilokaloria nauttimalla perunat jäähdytettyinä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: