virvoitusjuoma

Limsa vahingoittaa aivojasi

Sokeripitoiset juomat voivat aiheuttaa aivoille yhtä paljon hallaa kuin lapsuuden traumaattiset kokemukset.

torstai 18. helmikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Kolajuomilla ja muilla sokeripitoisilla virvoitusjuomilla on huono maine, koska ne vahingoittavat hampaita ja kasvattavat vyötärönmittaa.

Uusi tutkimus osoittaa, että nestemäisillä sokeripommeilla on haittavaikutuksia myös aivoissa. Yksinkertaistetusti sanottuna sokerivesi muuttaa biologisen supertietokoneemme koodaustapaa niin, että sen on vaikeampaa käsitellä stressiä ja traumoja.

Rotat ryystivät sokerivettä

Tutkimuksessa australialaisen Uuden Etelä-Walesin yliopiston tutkijat jakoivat rotat kahteen ryhmään. Toisen ryhmän rotille aiheutettiin hyvin nuorena trauma: niiltä poistettiin suurin osa niiden pesästä, kun ne olivat 2–9 päivän ikäisiä.

Toinen rottaryhmä sai juoda vapaasti 25-prosenttista sokerivettä, jolloin niille kehittyi vaikea sokeririippuvuus.

15 viikon kuluttua rotilta tutkittiin aivoturso eli ohimolohkoissa oleva aivojen osa, joka liittyy muun muassa muistamiseen ja stressin käsittelyyn.

Sokerivesi muuttaa aivoja

Kurkistus rottien aivoihin paljasti, että pienenä traumatisoituneilla rotilla oli aivoissa samanlaisia muutoksia kuin rotilla, joille oli kehittynyt sokeririippuvuus.

Kummallakin rottaryhmällä oli aivotursossaan vähemmän tietyntyyppisiä reseptoreita, jotka yleensä sitovat stressihormoni kortisolia. Tämä merkitsee tutkijoiden mukaan sitä, että niiden kyky toipua stressaavasta tai muuten voimakkaita tunteita herättävästä tilanteesta oli heikentynyt.

Kortisolin sitomiskyky on tärkeä siksi, että jos lasta esimerkiksi käytetään fyysisesti tai psyykkisesti hyväksi tai hän joutuu onnettomuuteen tai hänen läheisensä kuolee, hänen elimistössään voi vapautua tavallista suurempia määriä kortisolia.

Stressinsietokyky heikkenee

Toinen rotilla havaittu muutos liittyi Neurod1-geeniin, joka oli aivoissa normaalia passiivisempi. Geeni on tärkeä stressinhallinnalle.

Tutkijoiden päätelmä oli, että sokerilla voi olla huolestuttava vaikutus aivojen kehitykseen.