Juopottelu TOP

Juominen vahingoittaa myös vasta toiveissa olevia lapsia

Kun alkoholia nautitaan reippaissa juomingeissa, aivojen toiminta häiriintyy – eikä tämä koske vain itse juojia. Myös heidän tulevilla lapsillaan saattaa olla aivoissa geneettisiä muutoksia, jotka aiheuttavat stressiä, ahdistusta ja masennusta.

perjantai 2. joulukuuta 2016 teksti Mikkel Skovbo

Olutviestit ja shottien kippailu kilpavauhtia voivat aiheuttaa vakavia seurauksia tuleville sukupolville.

Runsaasti juovien nuorten lapsilla on nimittäin riski saada aivoihinsa muutoksia, jotka saattavat aiheuttaa muun muassa masennusta, ahdistusta, stressiä ja aineenvaihduntahäiriöitä.

Tämä kävi ilmi tutkimuksessa, joka tehtiin Loyolan yliopistossa Chicagossa Yhdysvalloissa.

”Juominen ei ole vaarallista ainoastaan teinien omien aivojen kehitykselle, vaan se voi vaikuttaa myös heidän lastensa aivoihin”, sanoo kokeen johtaja, geenitutkija Toni R. Pak.

Määritelmä: Mitä on juopottelu?

Yliopiston tutkimuksessa "juopottelu" määriteltiin tilanteeksi, jossa veren alkoholipitoisuus nousi 0,8 promilleen kahden tunnin aikana. Mieheltä tähän kuluu suunnilleen viisi alkoholiannosta ja naiselta neljä.

Juominen aiheuttaa aivoissa vääränlaisia yhteyksiä

Tutkimusta esiteltiin marraskuussa vuosittaisessa Neuroscience2016-asiantuntijatapaamisessa.

Tutkimus osoittaa, että tärkeät geenit käynnistävät ja sulkevat aivojen proteiinintuotannon väärinä ajankohtina, jos äiti ja isä ovat juoneet paljon nuorina.

Geenit vaikuttavat väliaivojen hypotalamuksessa, ja ne ohjaavat fyysisiä ja käyttäytymiseen liittyviä piirteitä, kuten ihmisen stressinsietokykyä, unirytmiä ja aineenvaihduntaa.

Tutkijat löysivät 244 geenivirhettä rotanpoikasesta

Koe tehtiin rotilla, joihin alkoholi vaikuttaa pitkälti samoin kuin ihmisiin ja joilla myös on samankaltainen hypotalamus kuin ihmisillä.

Nuoret rottaurokset ja -naaraat altistettiin kuutta "juopottelutilannetta" vastaavalle alkoholimäärälle, minkä jälkeen ne joutuivat nenänvalkaisukuurille.

Seuraavaksi tutkijat antoivat rottien paritella keskenään, jotta niiden jälkeläisten aivotoimintoja päästiin tutkimaan.

Rotanpoikasilla, joiden sekä emo että isä olivat juopotelleet runsaasti, löytyi aivoista peräti 244 geeneihin liittyvää muutosta.

Tilastoa: Pohjoismaiden nuoret juovat usein

|

Kuva: Flickr / Stig Nygaard / Roskilde Festival

Pohjoismaissa 15–16-vuotiaat käyttävät yleensä enemmän alkoholia kuin nuoret muualla Euroopassa. Tutki itse lukuja täältä.