Gluteenittomia leivonnaisia
© Shutterstock

Gluteeniton ravinto kasvattaa diabetesriskiä

Markettien hyllyt notkuvat gluteenittomia tuotteita, mutta ne kannattaa jättää väliin, jos ei oikeasti sairasta keliakiaa. Laaja tutkimus osoittaa, että gluteeniton ruokavalio kasvattaa riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

torstai 16. maaliskuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi

Jos olet sairastunut keliakiaan eli elimistösi ei siedä gluteenia, gluteenipitoista ruokaa pitää välttää. Jos et, gluteenia kannattaa syödä reilusti.

Tyypin 2 diabetesriski kasvaa merkittävästi, jos jätät gluteenia sisältävät tuotteet kokonaan pois.

Tähän tulokseen tultiin laajassa tutkimuksessa, jonka taustalla on Harvardin yliopisto.

Syö reilusti gluteenia

Tutkijaryhmä seurasi lähes 30 vuotta 199 794:ä ihmistä, joilta kysyttiin säännöllisesti heidän ravintotottumuksistaan ja terveydentilastaan.

30 vuoden aikana 15 942 koehenkilölle kehittyi tyypin 2 diabetes. Tulosten analyysi paljasti, että niillä, jotka söivät alle neljä grammaa gluteenia päivässä, oli 13 prosenttia normaalia suurempi riski sairastua diabetekseen. Pienin riski oli niillä, jotka söivät noin 12 grammaa gluteenia päivässä. 

Tutkimuksen mukaan ihmiset syövät keskimäärin noin 7 grammaa gluteenia päivässä. Määrän saa kahdesta viipaleesta vehnäleipää.

Tulos vaatii lisätutkimuksia

Lisäksi tutkimus osoitti, että vähiten gluteenia syövät ihmiset saivat yleensä myös vähiten ravintokuitua, joka voi ehkäistä diabetesta. Ravintokuidun puute voi kasvattaa diabetesriskiä vielä entisestään, sillä nyt tutkimuksessa saatu 13 prosentin riski ei sisällä sitä.

Tutkimuksesta ei käynyt ilmi, miksi gluteenin saannin vähäisyys voi johtaa diabetekseen. Sen selvittämiseksi tarvitaan lisää tutkimusta, joka voisi tukea myös tämän tutkimuksen tuloksia.

GLUTEENI

Gluteeni on proteiinia, jota on etenkin vehnässä, rukissa ja ohrassa. Se muun muassa tekee taikinasta pehmeää ja kimmmoisaa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: