D-vitamiini aurinko TOP

D-vitamiini pienentää syöpäriskiä

Jos elimistössäsi on oikea määrä D-vitamiinia, sinulla on selvästi pienempi riski sairastua syöpään, todetaan tuoreessa yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa.

torstai 14. huhtikuuta 2016 teksti Mikkel Skovbo

Milloin olet ollut viimeksi ulkona auringossa?

Kotitähdeltämme saapuva valo on meidän pääasiallinen D-vitamiinin lähteemme. Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiini suojaa ihmisen elimistöä syövältä.

”Olemme saaneet selville, millainen määrä D-vitamiinia tarvitaan syövän kehittymisen ehkäisemiseksi”, toteaa syöpäasiantuntija Cedric Garland, yksi Kalifornian yliopistossa tehdyn tutkimuksen tekijöistä.

Lisää D-vitamiinia, 67 prosenttia vähemmän syöpää

Tutkimuksessa, jossa tarkkailtiin yli 2 200 naista, saatiin selville, että riski sairastua syöpään oli 67 prosenttia pienempi niillä naisilla, joiden veressä oli 40 nanogrammaa D-vitamiinia millilitrassa verrattuna naisiin, joilla oli veressään vain 20 ng/ml D-vitamiinia.

”Tähän asti ei ole tiedetty, paljonko D-vitamiinia veressä pitäisi olla, jotta se antaisi suojan syöpää vastaan”, sanoo Garland.

Hän korostaa, että Yhdysvalloissa nyt voimassa olevaa suositustasoa (20 ng/ml) pitäisi uusien tuloksien valossa nostaa.

FAKTA: D-vitamiini vahvistaa elimistöä

? Mitä D-vitamiini on? D-vitamiini on molekyyli, jota syntyy elimistössä, kun auringon ultaraviolettivalo (UVB) osuu ihon kolesterolimolekyyleihin. Auringonvalo on täällä pohjoisessa riittävän voimakasta D-vitamiinin tuottamiseen vain kevään ja lokakuun välisenä aikana. Talvella elimistö saa D-vitamiinia ravinnosta – varsinkin rasvaisesta kalasta – tai D-vitamiinivalmisteista. ? Miksi D-vitamiini on hyväksi? D-vitamiini auttaa elimistöä imemään suolesta kalsiumia ja fostaattia, mikä vahvistaa luita ja hampaita. Vitamiini aktivoi myös immuunijärjestelmän T-soluja, jotka ensimmäiseksi kohtaavat taudinaiheuttajat ja sääntelevät elimistön hormonitasapainoa. ? Paljonko D-vitamiinia tarvitaan? 20–65 nanogrammaa D-vitamiinia millilitrassa verta (ng/ml) on monien asiantuntijoiden ja terveysviranomaisten mukaan riittävä määrä, mutta suosituksista kiistellään.

D-vitamiinin vaikutuksia on yhä selvittämättä

D-vitamiinin ja syövän yhteys on ollut tiedossa jo 1980-luvulta alkaen.

Tuolloin Garland oli mukana tutkimusryhmässä, joka havaitsi, että paksusuolisyöpä on yleisempää pohjoisilla alueilla, missä auringonvalosta on osan vuodesta pulaa.

Vielä ei kuitenkaan ole voitu tieteellisesti todistaa,miten että D-vitamiini ehkäisisi syöpää ihmisillä.

Eläinkokeissa on osoitettu, että D-vitamiin voi hillitä syöpäsolujen kasvua, mutta D-vitamiinin ja ihmisten syöpäsairauksien torjunnan välille ei vielä ole saatu suoraa syy-yhteyttä.

Ennen kuin tutkijat saavat lisää tietoa D-vitamiinista, kannattaa huolehtia ainakin siitä, että saa tarpeeksi auringonvaloa.

D-vitamiini voi vaikuttaa lisääntymiskykyyn

Osa tutkijoista keskittyy D-vitamiinin ja syövän yhteyteeen, toiset taas tarkastelevat vitamiinin merkitystä hedelmällisyydelle. Lue lisää D-vitamiinia käsittelevästä artikkelista:

Tarvitseko D-vitamiinia?

Täällä pohjoisessa D-vitamiinia ei aina saada tarpeeksi. Aurinko ei paista riittävän voimakkaasti, eikä vitamiinia siten synny talvella ihossa.

? KORKEA RISKI: Jos oleskelet pääasiassa sisätiloissa, pidät aina peittäviä vaatteita, ihosi on tumma tai syöt liian vähän munia, maitoa, voita ja rasvaisia kaloja, kuten makrillia ja silliä, et ehkä saa tarpeeksi D-vitamiinia. Riski kasvaa, jos olet raskaana, iäkäs tai kasvissyöjä.

? MATALA RISKI: Jos oleskelet keväästä lokakuun puoliväliin asti päivittäin auringossa noin 15 minuuttia, sinulla on vaalea iho, et käytä peittäviä vaatteita ja pidät munista, maidosta ja rasvaisesta kalasta, saat luultavasti riittävästi D-vitamiinia.

? PUUTOKSEN OIREET: Huonotuulisuus, nivelkivut, väsymys, muistiongelmat

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: