c-vitamiini

9 ruoka-ainetta, joissa on RUNSAASTI C-vitamiinia

Appelsiini sisältää tunnetusti rutkasti C-vitamiinia. Moni terveellinen herkku sisältää kuitenkin tätä ihmeainetta vieläkin enemmän.

perjantai 12. helmikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

C-vitamiini on elimistön sidekudoksen tärkeä rakennusaine.

Päivittäinen C-vitamiinin nauttiminen voi ehkäistä muun muassa sydänsairauksia, korkeaa verenpainetta, tulehduksia, aivoveritulppia, nivelreumaa ja syöpää.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat myös osoittaneet, että liian vähäinen C-vitamiininsaanti saattaa altistaa ihmisiä eri sairauksille.

Punainen paprika on täynnä C-vitamiinia

Appelsiinista on tullut suorastaan C-vitamiinin symboli. Silti monet muut hedelmät ja vihannekset sisältävät paljon enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini, jossa sitä on 45 milligrammaa 100 grammassa – yksi appelsiini painaa noin 100 grammaa.

Esimerkiksi punaisessa paprikassa on viisi kertaa niin paljon C-vitamiinia kuin appelsiinissa.

Napsauta grafiikka suuremmaksi

C-vitamiinia saa vain ravinnosta

Ravintosuositusten mukaan aikuisen pitäisi saada vuorokaudessa 65–90 milligrammaa C-vitamiinia. Se onnistuu, kun syö esimerkiksi 100 grammaa parsakaalia.

Toisin kuin monet eläimet ihminen ei voi itse tuottaa elimistössään C-vitamiinia. Siksi kaikki C-vitamiini on saatava ravinnosta.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: