nb_u37 sexual harrasment

Nuoret tutkijat kärsivät seksuaalisesta häirinnästä

Jopa 71 prosenttia nuorista naistutkijoista on joutunut vanhempien kollegojensa taholta seksuaalisen häirinnän kohteeksi, ja joka neljäs kertoi häirinnän olleen fyysistä. Luvut ovat herättäneet hämmennystä tutkijapiireissä.

torstai 11. syyskuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Nerokkaimmatkaan aivot eivät ilmeisesti pysty estämään eläimellisten viettien voimaa silloin, kun hieman vanhemmat tutkijat saavat ryhmäänsä nuoria naisia ja miehiä.

Seksuaalinen häirintä ja siihen liittyvä väkivaltainen käyttäytyminen nousi puheenaiheeksi tutkijapiireissä, kun arvostettu PLOS One -lehti totesi, että jopa 71 prosenttia nuorista naistutkijoista ja 41 prosenttia nuorista miestutkijoista on kokenut kollegojensa taholta loukkaavaa käytöstä.

Naisista jopa 26 prosenttia kertoi, että häirintä oli johtanut suoranaisiin päällekäymisiin. Miehistä "vain" 6 prosenttia oli kokenut vastaavaa.

Ohjaajat ja arvioijat pääroolissa

Tutkimuksessa selvisi, että useimmissa tapauksissa häirintään syyllistyvät uhrien ohjaajat tai arvioijat eli samantasoiset tutkijat, jotka arvioivat toisten työtä.

Toisessa, The Lancet -lehdessä julkaistussa, tutkimuksessa todettiin jo aiemmin tänä vuonna, että maailman kaikista naisista 12–16 prosenttia kokee seksuaalista häirintää.

Hankala tilanne

Arvostettu australialainen kemisti ja biologi Margaret C. Hardy, joka itse on raiskauksen uhri, kertoo, että tilanne tutkijoiden hierarkkisessa maailmassa on erityisen vaikea.

” tutkijat ovat riippuvaisia ohjaajistaan, jotka antavat suosituksia ja takaavat, että tutkija pääsee etenemään urallaan. Myös kollegoilla on tärkeä rooli tutkijoiden verkostossa”, selittää Hardy livescience.com-sivustossa.