Kohtuus pidentää apinankin ikää

Niukasti energiaa sisältävää ravintoa syövät apinat näyttävät sairastuvan muita harvemmin syöpään, sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen. Lisäksi ne elävät pisimpään.

Pitkää ikää tavoittelevan reesusapinan kannattaa hillitä syömistään.
Pitkää ikää tavoittelevan reesusapinan kannattaa hillitä syömistään.

Ylensyönti lyhentää elämää. Tämän ovat todistaneet niin hiivasienet, sukkulamadot kuin hiiretkin – ja nyt myös kädellisten lahkon edustajat, reesusapinat.

Reesusapina elää vankeudessa keskimäärin 27-vuotiaaksi. Yhdysvaltalaisen Wisconsinin yliopiston tutkijat ovat seuranneet 76 reesusapinan elämää nyt 20 vuoden ajan. Apinoista puolet on saanut syödä mielin määrin. Puolet taas on saanut 30 prosenttia vähemmän energiaa, mutta saman määrän vitamiineja ja hivenaineita. Mielihalujensa mukaan syöneistä 37 prosenttia on jo kuollut. Vähäenergiaisella dieetillä olleiden kuolleisuus on ollut 13 prosenttia.

Pieniruokaiset ovat myös olleet terveempiä. Niiden keskuudessa on esiintynyt puolet vähemmän syöpää ja sydän- ja verisuonitauteja kuin vertailuryhmässä. Yhdelläkään ei ole havaittu diabetesta, kun taas mässäilijöistä sairaus on puhjennut viidellä. Yhdellätoista on sairauden esiaste. Dieet­ti näkyy myös aivoissa: pieniruokaisilla on enemmän hermokudosta alueilla, jotka liittyvät motoriikkaan, ongelmanratkaisuun ja työmuistiin.

Tilaa uutiskirje

Tilaa Tieteen Kuvalehden uutiskirje

Gallup

Saksalaistutkijoiden mukaan liikunta vapauttaa aivoissa onnellisuushormoneja. Onko sinulle käynyt niin?


Numeroina-artikkelit

Tieku: Tiesitkö, että yhtä vihkisormusta varten pitää louhia tonnia malmia?

Kuinka suuri oli suurin purjelaiva?

Historianet.fi: Mikä oli aikoinaan maailman suurin purjelaiva?

Lahjaksi BBC:n dvd-sarja

Tieku: Tilaa Tieteen Kuvalehti, saat BBC:n dvd-sarjan Earth - Power of the Planet.