Useat tutkimukset osoittavat, että alkoholin kohtuukäyttäjien keskuudessa kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on 20–40 prosenttia vähäisempi kuin alkoholista kokonaan kieltäytyvien joukossa. Yhdysvaltalaisen Rochesterin yliopiston tuore tutkimus kertoo, miten viina suojaa suonia.
Alkoholin myönteinen vaikutus perustuu Eileen Redmondin johtaman tutkijaryhmän tulosten mukaan Notch-reseptoreihin, jotka ohjaavat verisuonten seinämien sileän lihaskudoksen solujen kasvua.
Jos seinämien lihas kasvaa liiaksi, suonet ahtautuvat ja tukoksen riski kasvaa. Redmond kollegoineen havaitsi, että alkoholi hidastaa viestinkulkua Notch-reseptorien kautta lihassoluihin ja ehkäisee siten sileän lihaskudoksen kasvua. Alkoholin vaikutus havaittiin sekä ihmisen sepelvaltimoiden että hiiren kaulavaltimoiden seinämissä.
Tutkimuksessa kohtuullisena alkoholinkäyttönä pidettiin 1–3 annosta päivässä. Tutkijat eivät kuitenkaan aio tyytyä alkoholilla hoitamiseen, vaan tavoitteena on kehittää lääkeaine, joka saa aikaan saman vaikutuksen.
Uusi lehti: Lue muun muassa uudesta viruslääkkeestä ja kreikkalaisten demokratiasta, joka perustui orjuuteen.
Lataa itsellesi ilmaiseksi Tieteen Kuvalehti. Digitaalisen näytelehden lataus onnistuu, kun olet rekisteröitynyt tieku.fi-sivuston käyttäjäksi.
Geenitesti paljastaa, millä todennäköisyydellä sairastut vakavaan tautiin.
Tästä voi ladata itsellesi loistavia otoksia tietokoneen taustakuvaksi.
Anna lahjaksi Tieteen Kuvalehti. Kuuden numeron lahjatilaus maksaa 39 euroa.
Lue Tieteen Kuvalehteen kirjoittavien Helle ja Henrik Stubin mietteitä maailmankaikkeudesta.