Wasabi hidastaa vanhenemista
Wasabi

Telomeerit – dna:n palaset, jotka lyhenevät iän mukana – ovat wasabia nauttivilla 25 prosenttia pidemmät kuin muilla ihmisillä.

Löydä valeuutinen: #2 – Japanilaiskasvi pysäyttää vanhenemisen

Uusi koe todistaa, että me kaikki voimme pidentää elämäämme vähintään 15 vuodella, jos syömme runsaasti wasabia.

torstai 15. helmikuuta 2018

Japanilaisten keskimääräinen eliniänodote on 83,7 vuotta, joka on maailmanennätys. Yhdysvaltalainen John Happer Las Vegas Medicine Institute -tutkimuslaitoksesta on ehkä selvittänyt japanilaisten pitkäikäisyyden salaisuuden.

Happer tutki yhdeksää koehenkilöä ja havaitsi, että niillä neljällä, jotka söivät paljon wasabia, oli soluissa huomattavasti vähemmän rapistumisen merkkejä kuin niillä viidellä, joiden ruokavaliossa oli vain vähän wasabia.

Kasvi suojaa dna:ta

Paljon wasabia syövillä solujen dna:n telomeerit, jotka kuluvat iän myötä, olivat 25 % pidemmät kuin muilla.

Yleensä telomeerit kutistuvat joka kerta, kun solut jakaantuvat. Juuri tämä prosessi saa elimistön vanhenemaan. Wasabi jarruttaa kehitystä ja pitää meidät siten nuorina.

Pilleri takaa 15 lisävuotta

Mullistavat tutkimustulokset, jotka on julkaistu tutkija Happerin internetsivuilla, osoittavat hänen mukaansa, että ruokavaliolla voidaan pidentää elinikää yli 15 vuotta.

Happer aikoo nyt kehittää lääkevalmisteen, joka sisältää wasabi-kasvin vaikuttavaa ainesosaa tiivistetyssä muodossa.