nb_u51 trauma

Ahdistavat kokemukset ikuistuvat geeneihin

Ahdistavat kokemukset, kuten Pakistanissa Peshawarissa viime viikolla sattunut verinen isku kouluun, aiheuttavat fyysisiä muutoksia traumasta hengissä selvinneiden lasten aivoissa.

torstai 18. joulukuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Useimmat tietävät, että lapsuudessa sattuneet huonot kokemukset vaikuttavat läpi koko elämän.

Tutkijat ovat silti vasta äskettäin havainneet, että traumat voivat käynnistää tai lopettaa kemiallisia reaktioita aivoissa ja siten muuttaa ihmisten käyttäytymistä.

Tutkijat toivovat, että kun saadaan selville, mihin geeneihin huonot kokemukset vaikuttavat, löydetään keinoja hoitaa aikuisiällä ilmeneviä psyykkisiä ongelmia, kuten pelkotiloja, masennusta ja riippuvuuksia.

Kemia ohjaa geenejä aivoissa

Geenit määräävät, miten aivojen hermosolujen pitää toimia. Koska geneettinen koodisto määräytyy hedelmöityksen hetkellä, ihminen ei voi muuttaa geenejään.

Geenit siis säilyvät entisellään, mutta niihin voivat vaikuttaa kemialliset aineet, jotka saavat geenit aktivoitumaan tai passivoitumaan. Tämä voi muuttaa ihmisen käytöstä.

Itsemurhan tehneiden aivot olivat muuttuneet

Ilmiötä, joka antaa ympäristötekijöille mahdollisuuden muuttaa geenien toimintaa nopeasti ja ilman mutaatioita, nimitetään epigeneettiseksi säätelyksi. Viime aikoihin asti uskottiin, että tällaista sääntelyä tapahtuu vain varhaisessa sikiövaiheessa, mutta uuden tutkimuksen mukaan kemiallisia muutoksia voi tapahtua myös myöhemmin elämässä.

Tutkijat ovat muun muassa analysoineet 12 lapsuudessaan hyväksikäytetyn ja sittemmin itsemurhan tehneen henkilön aivoja.

Heidän aivoistaan löytyi identtisiä muutoksia. Muutoksia ei havaittu niiden henkilöiden aivoissa, joilla ei ollut lapsuuden aikaisia traumoja ja jotka olivat kokeneet luonnollisen kuoleman.