Naiset suosivat pitkiä miehiä

Pitkä on parempi – ainakin puolalaisnaisten mielestä. Tutkimuksen mukaan pitkillä miehillä on Puolassa paremmat mahdollisuudet löytää kumppani kuin lyhytkasvuisilla. Brittiläis-puolalaisessa tutkimuksessa selvitettiin vuosien 1983–89 tietojen perusteella 4400:ta Wroclawissa asunutta 25–60-vuotiasta miestä. Ilmeni, että lyhytkasvuiset miehet olivat useammin lapsettomia kuin pitkät miehet. Ainoa poikkeus oli sukupolvi, joka tuli avioitumisikään heti toisen maailmansodan jälkeen. Tutkijoiden mukaan selityksenä voi olla se, että tuolloin kaupungissa oli miehiä huomattavasti naisia vähemmän eikä perheen perustamista suunnittelevilla naisilla ollut ”varaa” olla liian valikoivia. Pitkien suosiminen voi tutkijoiden mukaan johtua siitä, että pituus liitetään hyvinvointiin, terveyteen ja varakkuuteen. Durhamin yliopiston tutkijan Robert Bartonin mukaan taustalla voi kuitenkin olla evoluution aikana naaraille kehittynyt geneettinen taipumus valita jälkeläisten isäksi yksilö, jolla mahdollisimman hyvät fyysiset ominaisuudet. Tutkijat huomauttavat kuitenkin, että kyse voi olla kulttuurisidonnaisesta ilmiöstä.