Matkiminen lyö leiville

tiistai 1. syyskuuta 2009

Juomarahoja havittelevien tarjoilijoiden kannattaa toistaa asiakkaalle, mitä tämä on tilannut. Alankomaalaisen Nijmegenin yliopiston tutkimuksen mukaan asiakkaan matkiminen tuplaa tipit. Tutkimuksessa saman ravintolan tarjoilijoista osa toisti tilauksen asiakkaalle ja osa vain totesi ystävällisesti ”tulee heti” tms. Ensimmäinen ryhmä sai keskimäärin kaksi kertaa niin paljon palvelurahaa kuin toinen. Testiä johtaneen psykologin Rick van Baarenin mukaan käytöksen voi selittää se, että matkiminen loi asiakkaille eräänlaisen tunteen hyväksynnästä ja yhteenkuuluvuudesta tarjoilijan kanssa ja asiakkaat palkitsivat sen anteliaisuudella.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: