Lapsi saa lukemisen eväät geeneissä

Ääneen lukeminen lapsille kannattaa, mutta lapsen lukutaidon kannalta vielä tärkeämpiä ovat geenit. Tähän viittaa kansainvälinen tutkimus. Australialaisen Brian Byrnen johtamassa tutkimuksessa seurattiin, miten 600 alle kouluikäistä kaksosparia oppi tunnistamaan kirjainten ja äänteiden yhteyden ja ilmaisemaan itseään sanallisesti. Kun tutkittiin lasten lukutaidon kehitystä koulussa, ilmeni, että perimä vaikutti enemmän kuin se, miten paljon lapsille oli luettu. Vielä ei tiedetä, mistä geeneistä on kyse. Tulosten perusteella etsitään keinoja tunnistaa erityistukea tarvitsevat oppilaat.

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ääneen lukeminen lapsille kannattaa, mutta lapsen lukutaidon kannalta vielä tärkeämpiä ovat geenit. Tähän viittaa kansainvälinen tutkimus. Australialaisen Brian Byrnen johtamassa tutkimuksessa seurattiin, miten 600 alle kouluikäistä kaksosparia oppi tunnistamaan kirjainten ja äänteiden yhteyden ja ilmaisemaan itseään sanallisesti. Kun tutkittiin lasten lukutaidon kehitystä koulussa, ilmeni, että perimä vaikutti enemmän kuin se, miten paljon lapsille oli luettu. Vielä ei tiedetä, mistä geeneistä on kyse. Tulosten perusteella etsitään keinoja tunnistaa erityistukea tarvitsevat oppilaat.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: