Laiha malli saa katsojan syömään

Mainokset, joissa esiintyy hyvin laihoja malleja, vaikuttavat katsojien ruokahaluun. Australialaisen Fiona Monron Uuden Etelä- Walesin yliopistossa tekemän tutkimuksen mukaan vaikutus riippuu katsojan ulkonäkökeskeisyydestä. Se oli odotettavissa, mutta muuten tulos yllätti. Tutkimukseen osallistui 68 naispuolista opiskelijaa. Naiset, jotka olivat hyvin kriittisiä oman ulkonäkönsä suhteen, saivat hoikkien mallien kuvista halun syödä entistä enemmän. Ne naiset, jotka olivat tyytyväisempiä kehoonsa, söivät vähemmän kuin tavallisesti.

tiistai 1. syyskuuta 2009

Mainokset, joissa esiintyy hyvin laihoja malleja, vaikuttavat katsojien ruokahaluun. Australialaisen Fiona Monron Uuden Etelä- Walesin yliopistossa tekemän tutkimuksen mukaan vaikutus riippuu katsojan ulkonäkökeskeisyydestä. Se oli odotettavissa, mutta muuten tulos yllätti. Tutkimukseen osallistui 68 naispuolista opiskelijaa. Naiset, jotka olivat hyvin kriittisiä oman ulkonäkönsä suhteen, saivat hoikkien mallien kuvista halun syödä entistä enemmän. Ne naiset, jotka olivat tyytyväisempiä kehoonsa, söivät vähemmän kuin tavallisesti. Monron mukaan kehoonsa tyytymättömien käytös saattaa selittyä eräänlaisesta stressireaktiosta: he ajattelivat, että he eivät kuitenkaan voi saavuttaa mallien mittoja, joten he päättivät lohduttaa itseään syömällä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: