Isän tuoksu määrää miesmaun

Naiset ehkä etsivät tiedostamattaan miehiä, jotka tuoksuvat samalta kuin heidän isänsä. Martha McClintockin ja Carole Oberin Chicagon yliopistossa tekemässä kokeessa joukko naisia sai haisteltavakseen miesten T-paitoja. Niiden tuoksuista heidän piti valita se, jota he ”voisivat haistella lopun ikäänsä”. Suurin osa valitsi sellaisen miehen hajun, jolla oli samanlaiset MHC-geenit kuin heidän isällään. Äidin geeneillä ei ollut vaikutusta. Kehon tuoksuun vaikuttavat MHC-geenit tuottavat myös immuunijärjestelmän proteiineja, joilla elimistö erottaa omat solut vieraista. Liika geneettinen läheisyys on haitaksi jälkeläisille. Siksi tutkijat uskovat, että vain isän geenien suosiminen kumppaninvalinnassa on keino yhdistää oma ja vieras perimä niin, että lasten immuunivaste on mahdollisimman hyvä.