Geenitesti etusivukuva

Geenitesti kertoo tulevaisuutesi – ja kuolemasi

Geenitesti voi yhdestä sylkinäytteestä selvittää, onko sinulla riski sairastua Alzheimerin tautiin. Haluatko tietää vastauksen?

torstai 27. elokuuta 2015 teksti Anne Lykke

Jos joku avaisi oven tulevaisuuteesi, haluaisitko sinä kurkistaa sisään? MItä tekisit, jos tietäisit, että sinulla on suuri riski sairastua Alzheimerin tautiin tai syöpään?

Uudet ja nopeat geenitestit voivat paljastaa perimäsi heikkoudet.

Sinun pitää vain antaa sylkinäyte – joko klinikalla tai postittamalla näyte dna-testejä suorittavalle yritykselle. Tulokset saat parissa päivässä.

Geenitesti kertoo sairauksista

Sairausgeenejä selvittävät testit perustuvat menetelmään, jolla dna:sta etsitään tiettyihin sairauksiin liittyviä merkkijaksoja eli markkereita.

Tietyssä geenissä oleva mutaatio eli markkeri voi merkitä kohonnutta riskiä sairastua johonkin tautiin. Kukaan ei voi sanoa varmasti, johtaako markkerin löytyminen perimästä siihen, että henkilö sairastuu, mutta hänen riskinsä sairastua on suurempi kuin niillä, joiden perimässä ei ole markkeria.

Esimerkiksi mutaatiot geeneissä BRCA1 ja BRCA2 merkitsevät sitä, että henkilöllä on 40–80 prosentin riski sairastua rintasyöpään. Naisilla, joilla ei ole näitä mutaatioita perimässään, rintasyöpään sairastumisen riski on alhaisempi. Esimerkiksi Tanskassa se noin 11 prosenttia ja Isossa-Britanniassa 12,5 prosenttia. Suomalaisnaisilla rintasyöpään sairastumisriski on noin 10 prosenttia.

Geenitesti halpenee uusien menetelmien ansiosta

Nykyisin jo useat yritykset tarjoavat geenitestejä, joilla selvitetään henkilön riskiä sairastua rintasyöpään, aggressiiviseen silmäsairauteen tai diabetekseen.

Vain kymmenen vuotta sitten testit olivat erittäin kalliita.

Nyt menetelmät ovat kehittyneet niin paljon, että testeistä on tullut nopeita ja edullisia. Monet testit saa nykyisin jopa sadalla eurolla. Kilpailu alalla on niin kovaa, että hinnat laskevat edelleen.

Geenitesti vs epätietoisuus – haluatko SINÄ tietää kohtalosi

Haluaisitko sinä kurkistaa tulevaisuuteesi? Tahdotko tietää sairastumisriskisi, jotta voisit muuttaa elämäntapojasi sen mukaan? Vai haluaisitko elää onnellisen tietämättömänä tulevasta?

Kysymykset ovat vaikeita. Kerro, mitä mieltä sinä olet aiheesta. Vastaaminen tapahtuu luonnollisesti nimettömänä.