DNA artificial life 17/2014

Tutkijat luovat elämää tietokoneella – kokeile sinäkin

Tutkijat voivat ohjelmoida elämää tietokoneella. Nyt pääset tutustumaan yhteen keinotekoisen elämän luomiseen käytettävistä ohjelmista. Lue tästä, miten dna:ta sorvataan niin, että saadaan aikaan muun muassa hiiva, jonka erite on malarialääkettä.

tiistai 4. marraskuuta 2014

Tutkijat koodaavat dna:ta ja luovat uutta elämää tietokoneella

Tutkijat sorvaavat perimää tietokoneohjelmalla, jolla he voivat yhdistellä A-, C-, G-, ja T-emäksen sisältävistä nukleotideista geenejä uudella tavalla tai jopa tuottaa aivan uusia geenejä. Kun keinotekoinen dna on valmis, se tulostetaan ja lähetetään tilaajalle, joka siirtää synteettisen perimän eläviin soluihin.

Tuloksena saadaan aivan uudenlainen muunneltu eliö, jolla on erilaisia ominaisuuksia kuin luonnossa syntyneillä eliöillä. Tutkijat voivat esimerkiksi tuottaa uutta dna:ta, jossa on BBa J45200 -pätkä. Kun se siirretään bakteeriin, bakteeri alkaa tuoksua banaanilta.

| LATAA OHJELMA JA LEIKI DNA:LLA | | |

Uusi dna-pätkä tekee hiivan eritteestä malarialääkettä

On olemassa jo digitaalisia kirjastoja, jotka käsittävät luonnollisia ja ihmisen luomia dna-pätkiä. Niistä jokainen määrää jonkin tietyn ominaisuuden muodostumista eliössä. Niistä voidaan etsiä haluttuja ominaisuuksia ja yhdistellä niitä uudella tavalla.

Kun uusi perimän pätkä on siirretty onnistuneesti elävään soluun, tuloksena on parhaimmassa tapauksessa toivottu tuote. Tällä tavalla on saatu aikaan muun muassa keinotekoinen hiiva, joka tuottaa maailman eniten käytettyä malarialääkettä, artemisiinia.

Lue lisää keinotekoisesta elämästä ja dna:n sorvaamisesta

Tieteen Kuvalehden numerosta 17/2014 voit lukea lisää siitä, miten tutkijat luovat keinotekoista elämää. Tutustu myös siihen, miten uudet menetelmät tarjoavat mahdollisuuden ihmisen perimän hienosäätöön, synteettisen superihmisen luomiseen.