acne top

Akne voi suojata ikääntymiseltä

Akne on pitkään jatkuessaan raivostuttavaa. Tutkijaryhmä on kuitenkin saanut selville, että inhottavasta iho-ongelmasta voi olla myös hyötyä.

perjantai 7. lokakuuta 2016 teksti Nanna Vium

Akne on epämiellyttävä vaiva. Lisäksi se voi jättää niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin arpia vuosikausiksi eteenpäin.

Lontoon King's Collegessa hiljattain tehty tutkimus kuitenkin osoittaa, että raivostuttavasta ja vakavasta iho-ongelmasta voi olla myös jotakin hyötyä.

Tutkijaryhmän mukaan aknea sairastaneilla henkilöillä voi olla parempi suoja ikääntymisen merkkejä vastaan kuin henkilöillä, joilla ei ole koskaan ollut aknea.

Aknepotilailla on pidemmät telomeerit

Vastikään tieteellisessä Journal of Investigative Dermatology -aikakauslehdessä julkaistussa tutkimuksessa oli mukana 1 205 kaksosta, joista osalla oli ollut akne ja osalla ei.

Vertailemalla osallistujien geneettisiä tietoja tutkijat saivat selville, että aknesta kärsineillä valkoisten verisolujen telomeerit olivat huomattavasti pidempiä kuin osallistujilla, joilla ei ollut ollut aknea.

Tällä voi olla suuri merkitys solujen rappeutumiselle, jota tapahtuu asteittain solujen vanhetessa.

Suojaavat kuin kengännauhojen muoviset päät

Telomeerit ovat suojaavia geenijaksoja, jotka sijaitsevat kromosomien päissä, ja niitä on yleisesti verrattu kengännauhojen päissä oleviin muovisuojiin.

Telomeerit lyhenevät joka kerta, kun solu jakautuu, ja siksi telomeerien pituutta käytetään usein biologisen vanhenemisen mittarina.

Hiiri saa nuoruuseliksiiriä