Varovainen ajotyyli paras suoja niskalle

Voiko piiskaniskuvamman ehkäistä, jos reagoi ajoissa esimerkiksi painamalla pään niskatukea vasten tai nojautumalla eteenpäin ja rentouttamalla lihaksensa?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Piiskanisku- eli retkahdusvamma voi syntyä esimerkiksi peräänajokolarissa, kun etumaisessa autossa istuvan vartalo painuu ensin taakse ja pää seuraa muutaman millisekunnin jäljessä. Kun pää vasta aloittaa liikkeen taaksepäin, vartalo syöksyy jo eteenpäin. Liikkeiden eriaikaisuuden takia niska voi retkahtaa niin, että kaulan ja niskan lihakset ja jopa kaularangan nikamat vahingoittuvat. Retkahdusvammasta voi seurata kipuja ja jäykkyyttä niskassa sekä huimausta, kömpelyyttä, keskittymis- ja nielemisvaikeutta ja korvien soimista. Oireet johtuvat ilmeisesti siitä, että tieto pään asennosta ei kulje kunnolla niskan nikamista, nivelistä ja jänteistä aivoihin. Paras tapa ehkäistä piiskaniskuvammaa autoillessa on pitää riittävän suuri turvaväli muihin autoihin. Tällöin äkkijarrutusten tarve vähenee ja peräänajon riski pienenee. Kannattaa myös varmistaa, että istuimen selkänoja ja ennen kaikkea niskatuki on oikeassa asennossa. Niskatuen ja takaraivon välissä ei saisi olla kymmentä senttiä suurempaa rakoa. Jos näkee, että peräänajo on tapahtumassa, voi yrittää minimoida vaurioita painamalla pään ja yläruumiin istuinta vasten ja jännittämällä kaulan ja niskan lihakset. Tällöin selkäranka pysyy mahdollisimman suorana ja on todennäköisempää, että pää ja muu ruumis retkahtavat samassa tahdissa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: