© Shutterstock

Tutkijat selvittivät kaljuuntumisen ja harmaantumisen salaisuuden

Yhdysvaltalaistutkijat saivat sattumalta selville, miksi hiiret kaljuuntuvat ja harmaantuvat. Nyt he toivovat, että havainto voi johtaa uudenlaisiin hoitomuotoihin ihmisillä.

keskiviikko 10. toukokuuta 2017 teksti Nanna Vium

Kaljuja päälakia ja harmaita haituvia esiintyy kaikkialla maailmassa, ja niitä aiheuttavia biologisia syitä on etsitty vuosikausia.

Nyt etsintä voi loppua, sillä Yhdysvalloissa on julkaistu uusi tutkimus.

>> Kiehtovatko tieteen mahdollisuudet. Lue lehtemme!

Tutkijat löysivät proteiineja, jotka saavat karvat kasvamaan ja muodostamaan pigmenttiä. Havainto on suuri askel tutkijoille, jotka kehittävät hoitomuotoja kaljuuntumista ja harmaita haituvia vastaan.

Havainto tehtiin sattumalta

Itse asiassa tutkijat eivät olleet tutkimassa karvoja vaan harvinaista perinnöllistä neurofibromatoosi 1 (NF1) -sairautta, joka aiheuttaa kasvaimia eri puolille kehoa.

Tutkimuksen aikana havaittiin, että KROX20-proteiinilla on suuri rooli karvankasvussa, kun taas toinen proteiini, SCF, antaa hiuksille värin.

Kun tutkijat poistivat SCF-proteiinia ohjaavan geenin, karva muuttui valkoiseksi. Kun taas KROX20-proteiinia ohjaava geeni poistettiin, hiiret kaljuuntuivat. Toisin sanoen tiheä ja värikäs hiuspehko edellyttää kummankin proteiinin vaikutusta.

Tulos avaa oven uusille hoitomuodoille

Tutkijat haluavat nyt selvittää, onko KROX20- ja SCF-proteiinien puute syynä kaljuuteen ja harmaisiin hiuksiin myös ihmisillä.

Vaikka tutkimus suoritettiin hiirillä, tutkijat uskovat, että sen tulokset saattavat poikia uudenlaisia hoitomuotoja ihmisille.

”Toivomme voivamme siirtää tarvittavan geenin karvatuppeen. Siten tulevaisuudessa nämä kosmeettiset vaivat voitaisiin unohtaa”, toteaa tutkimuksen johtaja  Lu Le