© Creative Commons

Tutkijat: Löysimme uuden elimen

Keuhkojen, suolien ja verisuonten takaa on ehkä löytynyt aivan uusi elin, joka saattaa auttaa parantamaan syövän.

perjantai 6. huhtikuuta 2018 teksti Rikke Jeppesen

Yhdysvaltalaistutkijat ovat löytäneet kehon solujen välistä kätkössä olleen elimen.

Interstitium eli välikudos on eräänlaista sidekudosta, jota on kaikkialla ihmisen kehossa. Sitä on keuhkoissa, ihon alapuolella, suolien ympärillä ja verisuonistossa.

Aiemmin oletettiin, että kudos toimii eräänlaisena kehon elinten tukirakenteena ja että sitä on kehon onteloissa toisistaan riippumattomina osina.

Nyt tutkijoiden yksityiskohtaiset mikroskoopit ovat kuitenkin paljastaneet, että kyseinen kudos sisältää samoja nesteen täyttämiä soluja ja proteiineja ja että koko kudos on yhtenäistä – se on siis ikään kuin yksi elin.

Yhteydessä immuunipuolustukseen

Tutkijat arvelevat, että interstitium toimii eräänlaisena iskunvaimentimena, joka tarpeen mukaan kutistuu ja laajenee niin, että elimet eivät törmää toisiinsa ja vaurioita toisiaan.

Kudos näyttää myös olevan tiiviisti yhteydessä kehon imusolmukkeisiin, ja se taas tarkoittaa, että sairaudet ehkä voivat levitä koko kehoon tämän järjestelmän kautta.

Siksi uusi elinehdokas on mahdollinen syövän leviämisreitti.

Mahdollisesti apua syöpähoitoihin

Jos uusi nesteen täyttämä elin on syövän salainen kulkureitti kehossa, syöpäkasvaimet  voivat lähettää etäpesäkkeitä interstitiumin kautta valtaamaan sellaisia elimiä kuin keuhkot ja suolet.

Jos nyt todella tutkijat olisivat löytäneet yhden syövän vaarallisimmista aseista, voitaisiin myös entistä tehokkaammin kehittää keinoja sen taltuttamiseen.

Interstitiumia ei ole virallisesti tunnustettu uudeksi elimeksi, ja asiasta vallitseekin hyvin ristiriitaisia mielipiteitä.

Ymmärrä tärkeintä elintäsi

Haluatko tietää, miksi sinä – ja aivosi – voivat tulla riippuvaiseksi huumeista, kuten nikotiinista, kokaiinista ja alkoholista? Lue seuraava Tieteen Kuvalehti, sillä siinä kerrotaan, että tutkijat ovat löytäneet aivoista kytkimen, joka voi sammuttaa pakonomaisen tarpeen lopullisesti.

MIKÄ ON ELIN?

Tieteellisen määritelmän mukaan kehon osaa voidaan pitää elimenä, jos:

• Se on rakenteellisesti yhtenäinen kokonaisuus.
  • Kudoksella on vähintään yksi tärkeä tehtävä.