Silmään siintävät tähdet ja galaksit

Millaisia tähtitaivaan kohteita pystyy erottamaan paljain silmin?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ihmissilmä vastaanottaa yötaivasta katsottaessa valoa maailmankaikkeuden etäisimmistäkin kolkista eli yli kymmenen miljardin valovuoden päästä. Tästä huolimatta ihminen ei erota näin kaukaisia kohteita. Kaikki silmän erottamat yksittäiset tähdet sijaitsevat omassa galaksissamme, Linnunradassa, ja ovat enintään 100 000 valovuoden päässä. Yksittäisten tähtien lisäksi tähtitaivaalta voidaan erottaa muutama galaksi. Kaukaisin kohde, joka näkyy ilman kaukoputkea, on noin 2,3 miljoonan valovuoden päässä siintävä Andromedan galaksi. Jotta se erottuisi, on tosin oltava melko pimeää. Koska valon matka Andromedasta Maahan on alkanut 2,3 miljoonaa vuotta sitten, galaksi näyttäytyy sellaisena kuin se oli, kun nykyihmisen esivanhemmat elivät Afrikassa. Andromeda mainitaan useita kertoja jo vanhalta ja keskiajalta peräisin olevissa lähteissä. Se näkyy taivaalla hieman W:n muotoisen Kassiopeian tähdistön alapuolella epätarkkana pitkänomaisena valotäplänä. Jos yö on kirkas ja taivas tumma, galaksin halkaisija ei näytä täysikuuta isommalta. Kaukoputkella katsottuna se näyttää selvästi suuremmalta. Silloin sen läpimitta vastaa noin kuuden täysikuun halkaisijaa.