Pehmeäpintaisessa solussa on jäntevä tukirakenne

Miten kehon solut säilyttävät muotonsa, vaikka niillä ei ole jäykkää kuorirakennetta?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Solut ovat kaikkien eliöiden rakennuspalikoita. Vaikka solujen koko ja muoto vaihtelevat tehtävän mukaan, niiden perusrakenne on samankaltainen. Kutakin solua ympäröi solukalvo, ja tietyissä eliöryhmissä, kuten kasveissa ja sienissä, myös soluseinä. Soluseinä on jäykkä monikerroksinen rakenne, joka koostuu pektiinistä, hemiselluloosasta ja selluloosasta. Esimerkiksi puukasveilla soluseinässä on runsaasti ligniiniä. Tällainen kankea rakenne antaa tukea mutta myös eristää solut toisistaan. Vain pehmeällä solukalvolla varustetuissakin soluissa on muotoa ylläpitäviä rakenteita. Niitä kutsutaan solun tukirangaksi. Kysymyksessä on soluliman säiemäinen rakennelma, joka mahdollistaa solun, soluelinten ja kromosomien liikkeet sekä solunjakautumisen. Tukiranka koostuu proteiinisäikeistä ja -putkista, joihin liittyy usein muita proteiinirakenteita niin, että ne yhdessä muodostavat verkon. Monet solujen ja soluelinten liikkeisiin, kuten supistusreaktioihin, liittyvät proteiinit, kuten dyneiini ja kinesiini, ovat yhteydessä solun tukirankaan.