immunforsvar

Miten immuunijärjestelmä toimii?

Mitä elimistössä tapahtuu, kun haitallinen pöpö pääsee sisuksiin? Lue tästä kahden joukkueen puolustustaktiikasta.

keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Ihmisen elimistöllä on erilaisia keinoja torjua haitallisia mikrobeja, eli bakteereja, viruksia ja muita pieneliöitä.

Puolustuksesta huolehtivat valko- ja imusolut, joita syntyy luuytimessä. Ne toimivat kahdenlaisissa joukoissa.

1. Synnynnäinen puolustus toimii heti. Sen valkosolut saavat aikaan tulehdusreaktion, joka tuhoaa mikrobien valtaamia soluja. Valkosolut kulkevat veressä ja siirtyvät sieltä kudoksiin, missä ne syövät tunkeilijoita.

2. Opitun puolustusjärjestelmän imusolut reagoivat niihin tunkeutujiin, jotka ne ovat oppineet tunnistamaan. Kun kehoon tulee vieras eliö, imusolut muodostavat muistisoluja, jotka tunnistavat ja tuhoavat eliön, kun se tulee vastaan toisen kerran.

Erikoistuneet solut suojaavat kehoa

Synnynnäinen puolustus: Makrofagit tarttuvat vieraisiin mikrobeihin ja syövät ne. Luonnolliset tappajasolut tuhoavat syöpäsoluja. Jyvässolut tuhoavat loisia.

Opittu puolustus: Tappaja-T-solut tuhoavat tunkeilijan valtaamia soluja myrkyllä. Auttaja-T-solut herättävät B-solut. B-solut tuottavat vasta-aineita. Vasta-aine paljastaa tunkeilijan.