Millainen hyppy kantaa kauimmas?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Pituushypyn vaiheet ovat vauhdinotto, ponnistus, ilmalento ja laskeutuminen. Vauhdinoton aikana hyppääjän on saavutettava mahdollisimman suuri nopeus ja sovitettava askelet ponnistuslankulle ja keho ponnistusasentoon. Ylöspäin ponnahtaakseen hyppääjän on aloitettava hyppy melko alhaalta, mikä laskee eteenpäin suuntautuvaa nopeutta. Viimeisten juoksuaskelien on vietävä keho asentoon, josta hyppyyn saadaan mahdollisimman suuri voima. Vauhti ei saa silti hidastua liikaa. Yleensä toiseksi viimeinen askel on pitkä, jolloin painopiste on alhaalla. Viimeinen askel taas on lyhyt, jotta ponnistus suuntautuisi pystysuoraan ylöspäin. Koukistunut jalka ojentuu ponnistuksessa voimakkaasti ikään kuin suoristuva jousi. Jalan koukistuessa lihaksiin ja jänteisiin varastoitunut energia vapautuu eteenpäin noin 21 asteen kulmassa suuntautuvassa liikkeessä. Ilmalennon aikana hyppääjä pyrkii vastustamaan kehon kiertymistä eteenpäin esimerkiksi ojentamalla itsensä tai ottamalla ilmassa juoksuaskelia. Laskeutumisvaiheessa vartalon pitäisi olla kantapäiden tasolla tai edellä, jotta hyppääjä ei kaadu taaksepäin.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: