Lue myös

Rigor mortis - Kuolonkankeus

Kuolonkankeus

Lihaskramppien riski kasvaa, jos lihaksia rasitetaan voimakkaasti.

© Dean Drobot // Shutterstock

Tästä syystä lihas kramppaa

Kun lihas liikarasittuu tai menettää liikaa nestettä, sitä supistavat ärsykkeet voivat vahvistua.

perjantai 24. helmikuuta 2017

Lihaskouristus on tuskallinen lihassupistus. Useimmat ovat kokeneet sellaisen esimerkiksi pohkeessa tai reidessä. 

Kivulias kramppi voi kestää muutaman sekunnin tai useita minuutteja. 

Usein se esiintyy fyysisen rasituksen aikana tai sen jälkeen. Kramppialttius kasvaa iän mukana.

>> Kiehtooko ihmiskeho? Tyydytä tiedonnälkäsi hankkimalla 4 Tieteen Kuvalehteä vain 13 eurolla.

1-2-3. Näin lihas kramppaa:

NÄIN VÄLTÄT LIHASKOURISTUKSEN:

  • Juo ylipäänsä riittävästi nestettä ja juo puoli litraa harjoittelua edeltävän tunnin aikana. 
  • Ennen harjoittelua venyttele niitä lihaksia, joihin saat usein krampin. Pidä venytystä yllä 15–20 sekuntia kerralla ja toista venytys kolme kertaa.
  • Pidä huolta, että ravintosi sisältää kylliksi magnesiumia ja kalsiumia. Kalsiumia on muun muassa maitotuotteissa ja vihreälehtisissä vihanneksissa. Magnesiumia on täysjyväviljassa, lihassa, kalassa ja pähkinöissä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: