Itsensä voi väsyttää nukkumallakin

Mistä johtuu, että en ole pirteä nukuttuani tavallista pitempään tai päiväunien jälkeen?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Väsymyksestä pääsee eroon vain lepäämällä, mutta on tunnettu tosiasia, että nukkumisajankohdalla on merkitystä sille, miten rentouttavaa ja virkistävää uni on. Uni virkistää parhaiten silloin, kun elimistö on ikään kuin valmistautunut nukkumaan. Ihmisen elimistö noudattaa vuorokausirytmiä niin, että voidaan puhua ”sisäisestä kellosta”. Ihmisen aktivaatiotasoa eli toimintavirettä säätelevät monet tekijät, kuten hermosto, hormonit ja kehon lämpötila, joissa tapahtuvat tavallisesta poikkeavat muutokset voivat häiritä normaalia vuorokausirytmiä. Säännölliset elämäntavat pitävät yllä kehon toiminnan kannalta edullisinta vuorokausirytmiä. Jos välillä valvoo ja/tai nukkuu tavanomaista pitempään, vakiintunut vuorokausirytmi häiriintyy eikä elimistö virkisty parhaalla mahdollisella tavalla joko liian lyhyen tai pitkän yöunen takia. Myös mm. ravinnolla ja lääke- ja nautintoaineilla on vaikutusta sekä unen tarpeeseen että laatuun. Ihmisen yksilölliselle vuorokausirytmille ominaisten valve- ja unitilojen vaihtelun taustalla on herkkä tiettyjen aivokeskusten toimintaan perustuva säätelyjärjestelmä. Terveyssyistä ihmisen tulisi pyrkiä noudattamaan elimistönsä perusrytmiä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: