Girl swimming

Imevätkö hiukset vettä?

Miksi vesi ei kimpoa pois hiuksen pinnasta?

maanantai 8. maaliskuuta 2010

Ihmisen hius on luonnostaan vettä hylkivä, mutta nykyään hiuksia käsitellään niin, että ne sen sijaan imevät vettä.

Hius koostuu kuolleista soluista, jotka sisältävät keratiini-proteiinin kuituja. Hiuksen ytimessä on pitkiä soluja, ja uloinna on 5–10 kerrosta litteitä suomumaisia soluja, jotka sijaitsevat limittäin kuin kattotiilet ja suojaavat hiuksen ydintä.

Kun hius kasvaa, sen suomukerroksen ulkopinnalla on rasva-aineita sisältävien proteiinien muodostama ohut soluseinä. Rasva hylkii vettä, ja vaikutusta tehostaa vielä tali, eräänlainen rasvainen vaha, jota talirauhaset tuottavat. Tätä luonnollista talikerrosta poistetaan, kun tukka pestään sampoolla. Lisäksi hiuksia vaurioitetaan niin mekaanisesti kuin kemiallisestikin, esimerkiksi ottamalla permanentti.

Vaurioituneessa hiuksessa on alueita, joissa uloin, suojaava solukerros on repeytynyt tai joista se puuttuu kokonaan. Tällöin vettä imevät solut paljastuvat.

Hoitoaineen tarkoitus on jättää joka hiuksen pintaan kalvo, joka palauttaa osan vettä hylkivistä ominaisuuksista.