Ihmisen turhat ruumiinosat

Onko ihmisen elimistössä elimiä tai osia, joita ilman tulisimme toimeen?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ihmiskeho on suurimmalta osin erittäin tarkoituksenmukainen, mutta jotkin osat ovat tulleet lajin kehityksen aikana tarpeettomiksi. Charles Darwin mainitsi aikoinaan viisaudenhampaat, ihokarvat ja häntäluun esimerkkeinä turhista kehon osista, jotka osoittavat ihmisen kehittyneen hännällisistä karvapeitteisistä kasvinsyöjistä. Ihmisellä on myös joitakin lihaksia, joille on enää vähän käyttöä sen jälkeen, kun ihminen on lakannut liikkumasta neljällä raajalla ja kiipeilemästä puissa. Lisäksi geenitutkimus on osoittanut, että ihmisen dna:ssa on koko joukko geenejä, joilla ei näytä olevan enää käyttöä. Kaikki ihmisen ”turhat” ruumiinosat eivät ole seurausta evoluutiosta. Esimerkiksi miehen nännit ovat jäänne alkionkehityksen varhaisvaiheesta. Ensimmäisten kuuden viikon aikana alkiot kehittyvät samalla tavalla sukupuolesta riippumatta. Alkiolle syntyvät sekä miehen että naisen sukupuolielinten aiheet, joista toiset myöhemmin surkastuvat. Siksi miehen elimistössä on kohtua vastaava rakenne ja naisilla on munasarjojen tuntumassa kudoksia, jotka vastaavat miehen siemenjohtimia.