teinit tykkäykset

Sosiaalinen media on nannaa teinin aivoille

Teinien aivot kehräävät, kun heidän postauksensa saavat tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa. Tutkijat havaitsivat, että teinin aivot reagoivat tykkäyksiin samalla tavalla kuin aivot yleensä reagoivat suklaan syöntiin tai yllättävään rahavoittoon.

torstai 9. kesäkuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Innokkaimmat teini-ikäiset viettävät sosiaalisen median parissa jopa kolme tuntia päivässä.

Kalifornian yliopiston, UCLA:n, tutkijat ovat havainneet, että runsas sosiaalisen median, Facebookin ja Instagramin käyttö ei vain muuta teinien välistä kanssakäymmistä, vaan se vaikuttaa myös heidän aivoihinsa.

Aktivoi tiettyjä aivoalueita

Magneettikuvausten avulla tutkijat näkivät, miten teinien aivot reagoivat muun muassa siihen, kun heidän lisäämänsä kuvat olivat saaneet paljon tykkäyksiä, ja mitkä aivoalueet silloin aktivoituivat.

Kokeeseen osallistui 32 murrosikäistä, joiden ikä oli 13–18 vuotta. Heille näytettiin 148 Instagram-kuvaa, joista 40 oli heidän omiaan. Jokaisessa kuvassa näkyi, kuinka monta tykkäystä se oli saanut.

Tykkäykset palkitsevat aivoja

Kun teinit näkivät, että heidän kuvansa olivat saaneet monta tykkäystä, aivojen nucleus accumbens -tumake oli magneettikuvissa aktiivinen:

Kuva: Lauren Sherman/UCLA

Alue kuuluu aivojen palkitsemisjärjestelmään, ja se on sama alue, joka reagoi myös silloin, kun ihminen syö suklaata tai voittaa kasinolla.

Tykkäykset luovat tykkäyksiä

Tutkijat tarkkailivat myös koehenkilöiden niin kutsuttua sosiaalista aivoaluetta. He havaitsivat, että teinit pitivät kuvista sitä enemmän, mitä useampi ihminen oli heitä ennen tykännyt niistä.

– Teini-ikäiset reagoivat eri tavalla informaatioon, kun he huomaavat, että heidän kaltaisensa henkilöt ovat jo tykänneet kuvista, ja reaktio on sama silloinkin, kun he eivät tunne muita tykkääjiä, selittää tutkimuksen johtaja Lauren Sherman UCLA:sta.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: