hjernetest resultat mellem

Olet melko hyvä kaveri aivoillesi!

Pidät aika hyvin huolta aivoistasi, mutta parantamisen varaa on vielä.

maanantai 15. joulukuuta 2014 teksti Gorm Palmgren

Terveellinen ravinto on hyväksi myös aivoille

Voi olla, että et juurikaan pohdi asiaa, mutta kannattaa muistaa, että terveelliset elämäntavat näkyvät vartalon lisäksi myös aivoissa.

Terveellinen ravinto on nimittäin tärkeää aivojen suorituskyvylle. Aivot käyttävät 25 prosenttia päivittäin nautitusta energiasta. Pienillä lapsilla aivojen osuus energiankulutuksesta on jopa 85 prosenttia. Aivot tarvitsevat muun muassa B12-vitamiinia ja magnesiumia. Niitä saadaan terveellisestä ja monipuolisesta ravinnosta.

Erityisen tärkeää on ruokkia aivoja aamuisin, jotta ne selviävät päivän haasteista.

Rasvat ovat täkeitä aivojen viestintäjärjestelmälle. Rasvoista tärkeimpiä ovat tyydyttymättömät omega-3-rasvahapot, joita saadaan muun muassa kalasta.

Tutkimuksissa on todettu, että runsas kalansyönti on hyväksi aivoille.

Liikunta vahvistaa aivoja

Kun harrastat liikuntaa, kehosi lisäksi myös aivosi tulevat parempaan kuntoon.

Fyysinen rasitus lisää aivosolujen kasvua ja toimintaa kiihdyttävien aineiden tuotantoa elimistössä. Myös aivojumppa tehostaa henkistä suorituskykyä.

Vältä Alzheimer

Tutkimuksissa on todettu, että jo yhden ristisanatehtävän ratkaiseminen viikossa pienentää seitsemällä prosentilla riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: