PÄNTTÄÄMINEN
PÄNTTÄÄMINEN

Jos pänttäät liikaa ja liian nopeasti, voit rasittaa aivojasi, jolloin tulokset eivät välttämättä ole niin hyviä. 

Näin luet parhaiten kokeeseen

Muista nukkua riittävästi ja pidä sormesi poissa Facebookista, jonka selaaminen pumppaa aivoihin stressihormoneja. Lue tästä Tieteen Kuvalehden neuvot kokeisiin valmistautumiseen.

lauantai 13. toukokuuta 2017 teksti Rikke Jeppesen

1. Muista nukkua

Aivot tarvitsevat unta. Uni vahvistaa aivojen tärkeitä yhteyksiä, luo niitä lisää ja poistaa aivoista kuona-aineita.  

Vuonna 2014 yhdysvaltalaistutkijat osoittivat, että univaje kutistaa aivoja, erityisesti otsalohkoa, jolla on tärkeä rooli keskittymiskykyyn, muistiin ja ongelmanratkaisuun liittyvissä tehtävissä. 

2. Pidä taukoja

Monet aloittavat lukemisen liian myöhään ja pänttäävät niin, että he vain kiihdyttävät lukutahtiaan tenttiä edeltävänä päivänä. Tutkimusten mukaan tämä taktiikka on huono. 

Aivot tarvitsevat taukoja uuden tiedon omaksumiseen. Jotta tieto siirtyisi työmuistista pitkäaikaissäilytykseen, muistitoimintojen kannalta keskeisen hippokampuksen eli aivoturson pykäläpoimun pitää aktivoitua. 

Nykyään tiedetään, että tämä aivojen osa toimii vilkkaimmin silloin, kun kuormitus jakautuu tasaisesti pitkälle ajalle. Parhaat tulokset siis saavutetaaan jatkuvalla, vähitellen tapahtuvalla opiskelulla. 

3. Testaa itsesi

Opiskelijat, jotka testaavat, ovatko he oppineet asian, selviävät kokeissa paremmin kuin ne, jotka vain lukevat koealueen moneen kertaan. 

Voit vaikka kertoa lukemastasi aiheesta ystävälle tai perheenjäsenelle. Siinä samassa pakotat itsesi ymmärtämään oppimasi asiat niin, että osaat selittää ne toisille ymmärrettävällä tavalla. 

4. Unohda kännykkä

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että opiskelijat, jotka lukiessaan tekevät myös jotain muuta, pärjäävät huonommin kuin ne, jotka keskittyvät lukemaansa. 

Jos samalla kirjoitat viestejä, tarkistat sähköposteja tai selaat Facebookia tai Twitteriä, aivosi käyttävät energiaa siihen, että ne joutuvat vaihtamaan tehtävää. Tällöin oppiminen jää toiselle sijalle. 

Multitaskaaminen voi lisäksi aiheuttaa sen, että elimistösi alkaa erittää stressihormoneja, kuten kortisolia ja adrenaliinia, ja silloin sinun on vaikeaa ajatella selkeästi. 


Testaa ÄO:si ennen koetta: 

Tieteen Kuvalehti on julkaissut kenties netin tarkimman, tieteellisesti valikoidun ÄO-testin, joka on kehitetty yleisesti tunnustetun WAIS-III-testin (Wechsler Adult Intelligence Scale III) pohjalta.

Tämän lähemmäs et tarkkaa ÄO-testiä netissä pääse.

>> TEE ILMAINEN ÄO-TESTI TÄÄLLÄ!

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: