Black Friday on päivä, jolloin kaupat huijaavat aivojasi.
Aivot

Kauppiaat tunkeutuvat aivoihisi ja manipuloivat ajatuksiasi ilman, että sinä huomaat mitään. 

© Shutterstock

Kaupat huijaavat aivojasi

Kauppiaat tekevät yhteistyötä aivojesi piilevien verkostojen kanssa ja saavat sinut ostamaan tavaroita, joita et tarvitse.

keskiviikko 22. marraskuuta 2017 teksti Christian Juul & Gorm Palmgren

Huono tarjous helpottaa valintaa

Tutkimusten mukaan kauppiaat voivat saada asiakkaansa ostamaan suhteellisen kalliin tuotteen käyttämällä hyväksi houkutinta. Houkuttimen tulee olla pelkistetympi tai laadultaan huonompi mutta vähintään yhtä kallis kuin tuote, jota sen avulla myydään.

Ideana on tehdä valintatilanteesta niin vaivaton, että järjen äänitorvena toimiva pihtipoimun etuosa (ACC) vaikenee, kun ostopäätöstä tehdään. Sen sijaan äkillisten ratkaisujen tekoon osallistuva aivoalue, aivosaari, aktivoituu.

Makean hinta ei kiinnosta

Tutkijat ovat saaneet selville, että myönteiseen tai kielteiseen ostopäätökseen vaikuttaa se, nähdäänkö ensin tuote vai sen hinta.

Kauppias voi saada myytyä enemmän esimerkiksi hammastahnaa korostamalla sen hintaa ja suklaata panemalla etusijalle pakkauksen.

Ero johtuu siitä, että hammastahnatuubi ei herätä ostohalukkuutta lisääviä tunteita, kun taas suklaata syödään silmillä, mikä saa jättämään sen hinnan huomiotta.

Viimeiset keksit houkuttelevat

Vaikka järki sanoo, ettei pitäisi, houkutus on suuri. Tutkimusten mukaan kiusaus vain kasvaa, kun tuntuu, että pian voi jäädä nuolemaan näppejään. Siksi melkein tyhjä keksipurkki vetää voimakkaasti puoleensa.

Lue lisää kallon sisäisestä supertietokoneestasi Tieteen Kuvalehdestä.

Taustalla on paitsi jäämisen pelko. Menettämisen tunne valtaa mielen niin, että järjen ääni ei enää kuulu. Kauppiaat käyttävät tätä inhimillistä heikkoutta hyväksi ilmoittaessaan mainoksessa, että tuotteita on myynnissä vain rajallinen määrä.

Testaa ÄO:si:

Tieteen Kuvalehti on julkaissut kenties netin tarkimman, tieteellisesti valikoidun ÄO-testin, joka on kehitetty yleisesti tunnustetun WAIS-III-testin (Wechsler Adult Intelligence Scale III) pohjalta.

Tämän lähemmäs et tarkkaa ÄO-testiä netissä pääse.

>> TEE ILMAINEN ÄO-TESTI TÄÄLLÄ!

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: