autismi raskaus

Tutkijat: Maito ja liha voivat ehkäistä autismia

Autismi yhdistetään moniin geenimutaatioihin. Nyt näyttää siltä, että tutkijat ovat löytäneet tavan suitsia mutaatioiden muodostumista.

torstai 21. huhtikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Autismi voidaan ehkä ratkaista niin yksinkertaisilla aineilla kuin maidolla ja lihalla.

Maito ja liha sisältävät karnitiini-aminohappoja, joiden Texas A&M -yliopiston tutkijat nyt uskovat vähentävän autismin kehittymistä sikiöille.

Autismia esiintyy yhdellä prosentilla

Maailman väestöstä noin yhden prosentin arvioidaan kärsivän autismin kirjon diagnoosiin kuuluvista oireista. Heistä noin 40–60 prosentilla on todettu myös alentunut toimintakyky, kirjoitetaan Science Alert -julkaisussa.

Autismi on yhdistetty jo satoihin eri geeneihin. Niistä yksi on TMLHE.

TMLHE-geenillä on tärkeä rooli kemiallisessa reaktiossa, joka saa solut polttamaan rasvamolekyylejä ja tuottamaan energiaa sikiön aivojen kehitykseen.

Mutaatio voi aiheuttaa autismin

TMLHE-geenin mutaatiolla on vahingollinen vaikutus neuraalisiin kantasoluihin, jotka ovat mukana aivojen kehityksessä.

Texasilaistutkijat saivat hiirikokeissa selville, että TMLHE-geenin mutaatioihin liittyvään autismiin sairastumista voidaan kontrolloida, jos sikiö saa riittävästi karnitiinia aivojen varhaisen kehitysvaiheen aikana.

Karnitiini estää autismia

Lapsi voi saada viallisen TMLHE-geenin kummaltakin vanhemmalta. Tytöillä on geenistä kaksi versiota – yksi kummaltakin vanhemmalta. Pojilla sen sijaan on vain äidiltä saatu geeni.

Tutkijat suosittelevat, että naiset, jotka ovat TMLHE-mutaation kantajia, nauttisivat riittävästi karnitiinia raskauden aikana, jotta sikiön riski sairastua autismiin vähenee. Erityisen tärkeää tämä on poikasikiöille.