Uudenvuodenlupaus

5 hyvää neuvoa uudenvuodenlupausten pitämiseen

Aivot ovat luonnostaan taipuvaisia jäämään koukkuun asiaan kuin asiaan. Huonoista tavoista eroon pääsemiseen tarvitaan rutkasti tahdonvoimaa ja hieman apua tieteeltä. Tähän on koottu 5 hyvää konstia.

keskiviikko 21. joulukuuta 2016 teksti Christian Ammitzbøll Juul

1. Vähennä sometusta

Aivot pakottavat sinut tarkistamaan jatkuvasti, ovatko ystäväsi tehneet päivityksiä. Jotkut tutkijat uskovat, että riippuvuus sosiaalisesta mediasta on yksi pakko-oireisen häiriön muoto. Aivokuvantamisella on osoitettu, että liiallinen Facebookin käyttö voi vaurioittaa osaa aivoista.

NEUVO: Korvaa vahingollinen käytös jollain hyödyllisemmällä, kuten kirjan tai tiedelehden lukemisella. Kokeile myös poistaa Facebook-sovellus puhelimestasi ja käytä sosiaalista mediaa vain tietokoneelta.

2. Korkki kiinni

Alkoholi kulkeutuu verenkierron mukana aivoihisi. Sen vaikutus kohdistuu aivosoluihin, jotka säätelevät harkintakykyä, tasapainoa ja muistia, ja seuraukset tunnetaan hyvin. Se aiheuttaa voimakkaan päihtymisen tunteen, jolle vetävät vertoja vain kovien aineiden, kuten heroiinin ja kokaiinin, vaikutukset.

NEUVO: Päihtymys on koukuttavaa, ja se saa sinut jatkamaan juomista. Ole kuitenkin kärsivällinen, sillä vieroitusoireet kestävät yleensä vain muutamia päiviä, ja ne voi voi välttää vähentämällä alkoholin käyttöä vähitellen.

3. Älä anna makean vietellä

Sokeri vaikuttaa huumaavammin kuin kokaiini. Kokeissa on osoitettu, että jopa kokaiiniriippuvaiset rotat valitsevat sokerin kokaiinin sijaan. Sokeri kuitenkin harhauttaa aivojen kylläisyyskeskusta ja saa sinut himoamaan lisää makeita herkkuja.

NEUVO: Jätä sokeri kokonaan pois ja korvaa se mausteilla, kuten kanelilla, ja pidä verensokeri tasaisena täysjyvätuotteilla ja kasviksilla.

4. Vähennä tuhlausta

Siirrä ostoskoriin -painikkeen napsautus aiheuttaa monien aivoissa hyvänolontunteen. Jatkuvalla ostostelulla on huono vaikutus moniin aivojen osiin. Himoshoppailijoilla heikkenee toiminta esimerkiksi rahojen vähenemistä ennustavalla aivojen alueella.

NEUVO: Ostoshimosta voi päästä eroon asettamalla ostosten summalle etukäteen ylärajan ja tekemällä ostoksia suunnitelmallisesti, jolloin hetken mielijohteesta tehty shoppailu vähenee.

5. Lopeta tupakointi

Tupakointi tuhoaa kyvyn olla iloinen. Nikotiini kiihdyttää aivojen mielihyvä- ja palkitsemiskeskuksen toimintaa niin, että aivot eivät enää reagoi kyllin herkästi niiden omiin positiivisiin impulsseihin.

NEUVO: Vieroitusoireet kestävät yleensä pari viikkoa tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Voit tukea lopettamista nikotiinipurukumilla ja vähentää savukkeiden määrää vähitellen, niin aivot ehtivät tottua muutokseen.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: