Voiko tilan ahtaa täyteen valoa?

Vaikka valo on sähkömagneettista säteilyä, sillä on myös tietty hiukkasominaisuus. Saksalainen fyysikko Max Planck, jota pidetään niin sanotun kvanttiteorian keksijänä, esitti 1900, että valoaallot muodostuvat fotoneiksi kutsutuista energiapaketeista. Siten voidaan ajatella, että jokin tila täyttyisi fotoneista niin, että niitä ei mahtuisi siihen enää yhtään enempää. Valon määrää tilassa ei kuitenkaan käytännössä vaikuta rajaavan mikään. Fotoni on sähkömagneettisen vuorovaikutuksen välittäjähiukkanen. Nämä lepomassattomat alkeishiukkaset kuljettavat mukanaan sähkömagneettisen kentän liikemäärää ja energiaa.Nykykäsityksen mukaan fotoneja voidaankin koota samaan paikkaan rajattomasti. Esimerkiksi lasersäde saadaan aikaan tuottamalla samavaiheisia valoaaltoja niin, että ne muodostavat tiiviin voimakkaan sädekimpun.