efter higgs splash

Ilmainen teemanumero: Higgsin jälkeen

Tilaajille: Mitä on pimeä aine? Miksi kaikkeus laajenee? Onko kaiken teoria jo olemassa? Tilaajana pääset lukemaan Higgsin jälkeen -teemanumerosta lisää muutamista fysiikan suurimmista arvoituksista.

maanantai 10. maaliskuuta 2014

Olet kirjautunut sivustoon tilaajana! Napsauta tästä, niin pääset lukemaan teemanumeroa!

Tutkijat löysivät vuonna 2012 Higgsin hiukkasen, joka selittää, miksi kaikella universumin aineella on massa. Fysiikan maailmassa riittää kuitenkin arvoituksia ratkottavaksi Higgsin jälkeenkin.

Pimeä aine

Yksi arvoituksista on pimeä aine. Sitä ei ole koskaan havaittu missään suoraan, mutta fyysikot tietävät sitä olevan olemassa, koska se vaikuttaa näkyvään maailmankaikkeuteen. Mistä salaperäinen pimeä aine koostuu?

Miksi maailmankaikkeus laajenee?

Tutkijoita askarruttaa, mihin kaikki antiaine katosi universumin synnyn jälkeen, mikä outo pimeä energia saa universumin laajenemaan ja onko kaikilla hiukkasilla supersymmetrinen kumppani. Yksi suurimmista teorioiden aukoista täyttyisi, jos onnistuttaisiin todistamaan, että kaikilla alkeishiukkasilla on hiukan niitä itseään raskaampi kaksonen.

Kaiken teoria

Fyysikot etsivät kuumeisesti niin sanottua kaiken teoriaa. Löytyykö ratkaisu säieteoriasta?

Tieteen Kuvalehden uudessa laajassa teemanumerossa "Higgsin jälkeen" kerrotaan muutamista fysiikan suurimmista arvoituksista – ja siitä, miten lähellä niiden ratkaisu nykyään näyttää olevan.

Teemanumerossa on 24 sivua, ja se sisältää paljon upeita kuvia. Lehden tilaajana voit lukea sen ILMAISEKSI tästä. Napsauta tästä, niin pääset teemanumeroon