Nestemäinen magneetti

Olen mielestäni lukenut, että on olemassa nestemäisiäkin magneetteja. Missä tällaisia nesteitä käytetään?

Magneetti on tehty yleensä raudasta, nikkelistä, koboltista tai niiden seoksesta. Myös joitakin happipitoisia rautayhdisteitä voidaan käyttää magneetteina. Lisäksi on olemassa nesteitä, jotka ovat magneettisia. Magneettinen neste voidaan tehdä sekoittamalla mikroskooppisen pienet magnetiittihiukkaset ja öljy tasaiseksi seokseksi. Magnetiitti on luonnossa esiintyvä runsaasti rautaa sisältävä kivilaji, joka on hyvin magneettinen. Kun tällainen magnetiitin ja öljyn suspensio eli liete, jota joskus kutsutaan ferrofluidiksi, asetetaan sähkömagneettiseen kenttään, sen sisältämät magnetiittihiukkaset käyttäytyvät samalla tavalla eli asettuvat kentän suuntaisesti. Jos nesteen päälle sijoitetaan toinen magneetti, neste kohoaa kuin suihkulähteessä. Lopputulos näyttää kiinteältä rautaveistokselta. Jos sitä koskettaa, se tuntuu nestemäiseltä. Magneettisia nesteitä käytetään teollisuudessa moniin tarkoituksiin. Koska niiden muotoon voidaan vaikuttaa muuttamalla sähkömagneettista kenttää, ne sopivat eräänlaisiksi muotoiltaviksi iskunvaimentimiksi. Siksi niitä käytetään esimerkiksi värähtelyjen ja tärinän vaimentamiseen kaiuttimissa sekä cd- ja dvd-soittimissa.