Lys og Mars

Happi: Elämän alkuaine

Kun ihminen joskus astuu jalallaan Marsin karulle pinnalle, yksi asia on elintärkeä: happi. Ilman jaksollisen järjestelmän kahdeksatta alkuainetta ihmiselämä ei ole mahdollista.

perjantai 5. joulukuuta 2014 teksti Lars Thomas ja Anders Bruun

Nimi: Happi – vanhasta suomen sanasta hapan Järjestysnumero: 8 Kemiallinen merkki: O (sanasta oxygenium)

Happi on väritön ja hajuton kaasu, jolla on ratkaiseva merkitys kaikille maapallon elämän muodoille. Toisaalta happea hengittävät eliöt eivät pysy hengissä ilman sitä, ja toisaalta happi kuuluu osana dna:han ja lähes kaikkiin tärkeisiin eliömaailman kemiallisiin yhdisteisiin.

Mihin happea käytetään?

Happi ylläpitää palamista. Jos happea ei olisi, jouluna ei voisi polttaa steariinikynttilääkään.

Myös elämä tarvitsee happea, ja Maan ilmakehästä noin 1/5 koostuukin hapesta. Happi kuuluu osana myös soluhengitykseen, aerobiseen prosessiin, missä eliöt vapauttavat energiaa käyttöönsä pilkkomalla orgaanisia yhdisteitä. Vedestäkin 2/3 on happea.

Marsin kaasukehässä on sen sijaan vain 0,15 prosenttia happea. Tutkijat ovat havainneet merkkejä siitä, että Marsin pinnalla on joskus virrannut nestemäistä vettä, mutta nyky-Marsista ei vettä ole ainakaan toistaiseksi löytynyt.

Jotta Marsiin tulevaisuudessa voidaan lähettää miehitettyjä lentoja, on pakko keksiä jokin keino tuottaa siellä happea.

Kun Nasan uusi Mars-kulkija vuonna 2020 laskeutuu punaiselle planeetalle, yksi sen tehtävistä on testata, voiko Marsin hiilidioksidista erottaa happea. Marsin kaasukehä koostuu 96-prosenttisesti hiilidioksidista.

Katso videopätkä: Nasa yrittää tuottaa happea Marsissa