Japanese accelerator

Tutkijat löysivät tuntemattoman hiukkasen

Tieteelle ennen tuntematon alkeishiukkanen löytyi vahingossa.

maanantai 10. maaliskuuta 2014

Hiukkastutkijat löysivät uuden alkeishiukkasen

Kiinalainen ja japanilainen tutkimusryhmä ovat kumpikin tahollaan löytäneet ennen tuntemattoman alkeishiukkasen.

Kyseessä voi olla aivan uudenlainen aineen olomuoto. Alkeishiukkaset ovat atomia pienempiä aineen perusosasia. Nyt löytynyt hiukkanen on saanut nimen Zc(3900). Se on hadroni, kuten protonit ja neutronitkin, mutta se poikkeaa niistä siten, että se koostuu neljästä eikä kolmesta kvarkista. Kvarkit ovat nykytiedon mukaan aineen pienimpiä osasia.

Löytö oli silkkaa sattumaa

Uusi hadroni löytyi hiukkaskiihdyttimellä, jolla jäljitellään heti alkuräjähdyksen jälkeen maailmankaikkeudessa vallinneita oloja. Varsinainen tutkimuskohde oli aivan toinen hiukkanen: vuonna 2005 löydetty Y(4260). Y(4260) syntyy, kun positroneja ja elektroneja törmäytetään, mutta se hajoaa 10-23 sekunnissa.

Hajoamisprosessissa syntyi Zc(3900). Nelikvarkkisen hadronin olemassaolo on jo jokin aika sitten päätelty teoreettisesti mahdolliseksi, mutta sitä ei ole ennen nähty.

Mitä Zc(3900)-hiukkasen löytyminen merkitsee?

Jos se koostuu neljästä kvarkista niin kuin näyttää, kyseessä on ennen tuntematon aineen järjestymisen muoto. Se auttaa meitä ymmär­tä­mään hitusen paremmin maailmankaikkeuden syntyä.

Lähde: Zhiqing Liu · kiinalainen hiukkasfyysikko, joka osallistui japanilaiseen BELLE-tutkimukseen